Omschrijving:Het betreft een televisiecommercial van Dr. Oetker Nederland B.V., waarin reclame wordt gemaakt voor dubbelvla met de naam “Paula”. In de commercial rappen een aantal kinderen een versje met onder meer de volgende tekst: |
De klacht De televisiecommercial is nodeloos kwetsend voor meisjes die Paula heten, doordat de roepnaam Paula wordt gekoppeld aan ‘”koe” en “gekke brillen”. Kinderen die Paula heten zullen daardoor door de schooljeugd voor koe en gek worden uitgescholden. |
De beslissing tot terzijdelegging De voorzitter oordeelde dat de uiting niet van dien aard is dat de grens van het toelaatbare is overschreden. |
Het bezwaar tegen de terzijdelegging |
Het verweer en de mondelinge toelichting van adverteerder Adverteerder onderschrijft het standpunt van de voorzitter. Adverteerder heeft voor haar “character” de naam Paula gekozen, omdat het een internationale naam is waarop kinderen positief reageren. De commercial is oorspronkelijk Duitstalig. De commercial is overduidelijk grappig van opzet en het is niet de intentie om kinderen op welke manier dan ook te kwetsen. |
|
Het oordeel van de Commissie De Commissie onderschrijft het oordeel van de voorzitter dat de televisiecommercial niet nodeloos kwetsend is voor personen die Paula heten. De naam Paula is onmiskenbaar slechts bedoeld als naam van een character (koe) die als attribuut een zonnebril draagt. In de commercial wordt niet gezegd dat Paula gek is, maar uitsluitend dat zij gekke brillen draagt. Voor het overige worden geen negatieve mededelingen over Paula gedaan. Dat kinderen die Paula heten mogelijk met de commercial worden gepest, dient als een niet bedoeld gevolg van de commercial te worden beschouwd en doet de commercial niet nodeloos kwetsend zijn. De Commissie heeft er overigens wel begrip voor dat de onderhavige reclame-uiting niet door iedereen wordt gewaardeerd, maar de grenzen van het toelaatbare zijn blijkens het voorgaande niet overschreden. |
De beslissingDe Commissie bevestigt de beslissing van de voorzitter. |