a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0307

Datum:

19-08-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een advertentie van Pharos Reizen in de Kampioen voor een 8-daags arrangement in de Dolomieten met de mogelijkheid van
“Kinderkorting:
0 t/m 6 jaar : 100%
7 t/m 14 jaar: 50%”.

De klacht

Het arrangement blijkt alleen geldig voor een gezin met één kind en wel bij 2 betalende volwassenen per kamer. Als men wil boeken voor 2 volwassenen en 2 kinderen vervalt de korting. Dit blijkt niet uit de advertentie en valt ook uit de website niet op te maken.

De klacht

Het arrangement blijkt alleen geldig voor een gezin met één kind en wel bij 2 betalende volwassenen per kamer. Als men wil boeken voor 2 volwassenen en 2 kinderen vervalt de korting. Dit blijkt niet uit de advertentie en valt ook uit de website niet op te maken.

Het oordeel van de Commissie

Uit de advertentie blijkt, ten onrechte, niet dat de kinderkorting alleen geldt bij twee volwassenen en één kind op één kamer en dat deze geheel vervalt indien men niet aan deze voorwaarde voldoet. Dit is een beperkende voorwaarde, waardoor veel gezinnen niet van de kinderkorting gebruik kunnen maken.
De advertentie bevat veel informatie over het arrangement en nu eerdergenoemde voorwaarde niet is vermeld terwijl daarvoor, naar het oordeel van de Commissie, in de advertentie voldoende ruimte beschikbaar is, geeft de advertentie een onvolledig beeld van het aanbod. Dat op de website nadere informatie over deze korting staat, neemt de onvolledigheid van de advertentie niet weg.
Nu de advertentie onvolledig en daardoor onduidelijk is ten aanzien van de prijs en de gemiddelde consument er hierdoor toe kan worden gebracht om een besluit te nemen over een transactie, in dit geval een boeking, dat hij anders niet had genomen, is de advertentie in strijd met artikel 8.2 onder b van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Om die reden is de advertentie misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw) en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken