Omschrijving:New York Pizza maakt door middel van televisiecommercials reclame voor het product New York Pizza. De commercials zijn in de Engelse taal. Centraal in de commercials staat steeds dezelfde man, die is vergezeld van ruwe personen die een dreigende houding aannemen. In een van de commercials is de man in een gesprek verwikkeld. Later blijkt dat de gesprekspartner op zijn rug op de grond ligt in een plas rode substantie. Uit de verde-re context van de commercial blijkt later dat het niet om bloed, maar om tomatensaus gaat. Vervolgens slaat de man met een honkbalknuppel in op een pallet met flessen tomatensaus. In deze commercial zegt de man onder meer de woorden “fucking guy” en ‘fucking shit”. De commercial eindigt met de woorden: “damn fucking tasty”. Dergelijke woorden worden ook in een andere commercial van adverteerder gebruikt. Die commercial begint met beelden van de man die wit poeder beoordeelt. In die commercial scheldt de man vervolgens een persoon uit die is gekleed in witte bakkerskleren. |
De klacht Het taalgebruik in de commercials is extreem grof en de commercials bevatten geweldsuitingen. De commercials worden getoond op tijdstippen dat veel kinderen televisie kijken, hetgeen ongepast is. In een van de commercials wordt een persoon uitgescholden voor “fucking Irish schmuck”. Dit is discriminerend voor personen die, zoals klager, van Ierse afkomst zijn. |
Het verweer De commercials geven een getrouw beeld van hetgeen in televisieseries en in films wordt getoond als de rauwe wereld van de Amerikaans-Italiaanse maffia. De persoon die wordt uitgescholden is een bakker die een slechte kwaliteit meel heeft geleverd. Daarbij worden niet de woorden “fucking Irish schmuck”, maar de woorden “you stupid Irish schmuck” gezegd. De bakker wordt uitsluitend wegens de slechte kwaliteit van het geleverde meel uitgescholden, en niet omdat hij van Ierse afkomst is. Het schelden is dan ook niet bedoeld als discriminatie van de Ierse gemeenschap. |
|
Het oordeel van de Commissie In eerdere beslissingen naar aanleiding van klachten tegen de onderhavige commercials heeft de Commissie geoordeeld dat het in de commercials gebezigde taalgebruik de grenzen van het toelaatbare niet overschrijdt. De Commissie blijft bij dit oordeel. Ten aanzien van de commercial waarin een man in een rode plas tomatenketchup ligt, heeft de Commissie in een eerdere beslissing geoordeeld dat het in die commercial getoonde geweld in strijd is met de goede smaak en het fatsoen voor zover de commercial wordt uitgezonden vóór 20.00 uur. De Commissie heeft daarbij, gebruikmakend van haar bevoegdheid in artikel 17 lid 1 sub g van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, voorwaarden gesteld aan het tijdstip van de uitzending van de reclame. In een latere zaak heeft de Commissie geoordeeld dat niet is gebleken dat adverteerder in strijd met deze voorwaarde heeft gehandeld. De klachten met betrekking tot het taalgebruik en het geweld in de commercials worden op grond van de hier bedoelde beslissingen verworpen. Klager maakt voorts bezwaar tegen het feit dat in een van de commercials een persoon voor “fucking Irish schmuck” wordt uitgescholden. Deze klacht mist in zoverre feitelijke grondslag, dat in de commercial tegen de bakker wordt gezegd: “you stupid Irish schmuck”. Uit de commercial blijkt dat er een specifieke reden voor deze verwensing is, te weten de inferieure kwaliteit van het door die persoon geleverde meel. De verwensing past derhalve in de verhaallijn van de commercial en richt zich niet tegen de Ieren als volk, maar uitsluitend tegen de persoon van de bakker. Gelet hierop kan de commercial niet als nodeloos kwetsend voor een bepaalde bevolkingsgroep worden beschouwd en dient de klacht ook in zoverre te worden afgewezen. De Commissie heeft er overigens wel begrip voor dat de commercial niet door iedereen wordt gewaardeerd. Dit kan evenwel niet tot een ander oordeel leiden in deze zaak. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |