a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0407

Datum:

09-10-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiereclame waarin R&D Media Holding een ringtone aanbiedt. In de uiting wordt onder meer gezegd “Glomobi reserveert voor jouw mobiel: Achmed the dead terrorist. Bestel hem als ringtone”. Tussendoor wordt door een in beeld verschijnende sprekende skelet verschillende malen “Silence I kill you” gezegd.

De klacht

Deze uiting, die niet geschikt is voor kleine kinderen, is vele malen midden op de dag uitgezonden. Klagers vierjarige dochter vindt de uiting eng en heeft er nachtmerrie’s van gehad. De uiting is in strijd met de artikelen 2 (goede smaak en fatsoen) en 6 (gevoelens van angst opwekkend) van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en artikel 13 van de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC).

Het verweer

Doelgroep van de televisiereclame waarin “Achmed the dead terrorist” voorkwam was volwassen publiek. De uiting is nooit uitgezonden tussen programma’s met als doelgroep kleine kinderen. Adverteerder betreurt het als de uiting kleine kinderen bang mocht hebben gemaakt.

Het oordeel van de Commissie

Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en het fatsoen dan wel of deze appelleert aan gevoelens van angst, stelt de Commissie zich terughoudend op, gezien het subjectieve karakter van deze criteria.
Met inachtneming van deze terughoudendheid is de Commissie van oordeel dat de grens van het toelaatbare niet is overschreden, ook niet indien de uiting op tijdstippen wordt uitgezonden waarop ook kinderen naar de televisie kijken. Naar het oordeel van de Commissie is het ook voor kinderen duidelijk dat het daarin optredende sprekende skelet, zo kleine kinderen zich al realiseren wat een skelet is, geen serieuze “verschijning” is. De daarnaast staande vrolijk kijkende buikspreker en het kort in beeld zijnde en ook hoorbaar aanwezige, lachende publiek, maken duidelijk dat het skelet tot vrolijkheid stemt, ondanks maar ook ten gevolge van de herhaald uitgesproken tekst “silence I kill you”. Uit de uiting in haar beschouwd is voor een ieder duidelijk dat deze grappig is bedoeld.
Aangezien in de uiting geen telefonische informatiedienst wordt aangeboden, is artikel 13 KJC niet van toepassing.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken