Omschrijving:Het betreft een internet videobanner (Expandable Leaderboard) van Warner Bros Prictures International voor de film “The X filestm I want to believe”. Indien men met een muis over de banner rolt, klapt deze uit. Door de muis daarna stil te houden krijgt men een trailer van de film te zien op het formaat 15”. Het bij de trailer behorende geluid dient afzonderlijk te worden geactiveerd. |
De klacht De trailer bevat meisjeslichamen die versleept worden, lijken, dode mensen die ingevroren worden, enge muziek, bloed, een enge oude man die bloederige tranen huilt en flitsende beelden van een soort monster. De trailer heeft een enge sfeer. Het is ongepast om deze pop-up-trailer met 16-jaar rating om 12.00 uur ‘s middags boven de mailbox van Windows Live Hotmail te plaatsen. Daardoor worden kinderen geconfronteerd met schokkende en enge beelden. Dit is in strijd met de Kinder- en jeugdreclamecode (KJC). |
Het verweer De commercial is via het officiële kijkwijzersysteem gekeurd en heeft een “6+” keuring gekregen. De commercial is getarget op 13-34 jaar om klachten als de onderhavige te voorkomen. Alleen een Hotmail gebruiker die ouder is dan 13 jaar krijgt de commercial te zien. Het is ook mogelijk dat er een fout is gemaakt door MSN Hotmail. Adverteerder kan dit laatste niet controleren. Voor een commercial die “6+” is gekeurd, zijn er geen beperkingen voor wat betreft uitzendtijd. Voor online uitingen gelden in het geheel geen beperkingen voor wat betreft uitzendtijden. |
|
Het oordeel van de Commissie De Commissie stelt zich bij de beoordeling van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en het fatsoen, dan wel of deze zonder rechtvaardiging appelleert aan gevoelens van angst, terughoudend op, dit vanwege het subjectieve karakter van deze criteria. Met inachtneming van deze terughoudendheid acht de Commissie de inhoud van de onderhavige commercial niet van dien aard, dat de grens van het toelaatbare wordt overschreden. In de commercial worden in hoog tempo beelden getoond die bijdragen aan de beklemmende sfeer die de commercial blijkbaar bedoelt weer te geven, maar die naar het oordeel van de Commissie op zichzelf genomen niet schokkend zijn. De commercial is door zijn enge sfeer weliswaar niet geschikt voor zeer jonge kinderen, maar adverteerder houdt hiermee voldoende rekening. Adverteerder heeft meegedeeld dat de commercial uitsluitend verschijnt op het beeldscherm van personen met MSN Hotmail in de leeftijd van 13 tot 34 jaar. Het feit dat de commercial ook overdag op de beeldschermen van deze personen verschijnt, kan niet in strijd met de goede smaak en het fatsoen worden geacht. Evenmin kan worden gezegd dat daardoor zonder rechtvaardiging wordt geappelleerd aan gevoelens van angst. Dat blijkbaar niet geheel kan worden uitgesloten dat de trailer ook door jonge kinderen kan worden bekeken, is geen aanleiding om anders te oordelen. De klacht faalt derhalve. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |