Omschrijving:Het betreft een televisiecommercial van Nutricia voor Nutrilon opvolgmelk. In de commercial is een moeder te zien die haar kind naar een kinderdagverblijf brengt. Een vrouwenstem zegt: “Nu mijn baby wat ouder is, ga ik weer werken. Maar hoe kan ik doorgaan met het versterken van haar immuunsysteem als ik niet langer borstvoeding geef?” Een man zegt: “Nutrilon opvolgmelk is geïnspireerd door moedermelk en bevat immunofortis. Dat versterkt het immuunsysteem van je baby op natuurlijke wijze. (…) Nutrilon met immunofortis. Geïnspireerd door moedermelk en wetenschappelijk bewezen.” |
De klacht De in de commercial geschetste situatie zal met name ouders van baby’s jonger dan zes maanden aanspreken, nu een situatie wordt getoond waarin een moeder haar kind voor het eerst naar een kinderdagverblijf brengt. De commercial lijkt daardoor, hoewel het kindje in de reclame ouder is dan zes maanden, vooral gericht op ouders met kinderen die jonger zijn dan zes maanden. De verpakking van de opvolgmelk is nagenoeg gelijk aan die van babyvoeding voor baby’s jonger dan zes maanden. Het is ingevolge de Warenwet verboden reclame te maken voor babyvoeding voor kinderen jonger dan vier maanden. In de commercial wordt verder gesuggereerd dat een moeder stopt met borstvoeding zodra ze weer gaat werken. Dit ondermijnt borstvoeding en is in strijd met een van de doelen van de zogenaamde WHO-code. Het is niet wetenschappelijk bewezen dat Nutrilon het immuunsysteem versterkt op dezelfde wijze als moedermelk dat doet. |
Het verweerAdverteerder voert een borstvoedingstimulerend beleid en conformeert zich daarbij aan de geldende regelgeving. Adverteerder maakt geen reclame voor volledige zuigelingenvoeding. Het aanprijzen van opvolgmelk is niet verboden. Uit de commercial en de verpakking blijkt duidelijk dat het om opvolgmelk gaat. In de commercial wordt op geen enkele wijze gesuggereerd dat de baby die in de commercial centraal staat jonger is dan zes maanden. Ook wordt niet gesuggereerd dat de moeder moet stoppen met het geven van borstvoeding als zij weer gaat werken. Ter zake de gezondheidsclaim dat de opvolgmelk van adverteerder het immuunsysteem versterkt, heeft adverteerder een volledig wetenschappelijk dossier voorgelegd aan de European Food Safety Authority (EFSA), dit overeenkomstig EG-verordening nr. 1924/2006. De nadere toelichting van adverteerder |
|
Het oordeel van de Commissie Ten aanzien van de (gezondheids)claim dat Nutrilon het immuunsysteem van een baby versterkt, heeft adverteerder een beroep gedaan op de overgangsregeling van artikel 28 lid 6 aanhef en onder b van EG-verordening nr. 1924/2006. Ingevolge deze bepaling mogen gezondheidsclaims die nog niet in een lidstaat zijn beoordeeld en zijn toegestaan, verder worden gebruikt, mits voor 19 januari 2008 een aanvraag als bedoeld in die verordening wordt ingediend. Nu het tegendeel niet is gesteld of gebleken, gaat de Commissie ervan uit dat adverteerder tijdig de in deze bepaling bedoelde aanvraag heeft ingediend en dat daarop nog niet is beslist. Dit brengt mee dat op het moment dat de onderhavige commercial werd uitgezonden het aan adverteerder was toegestaan de gezondheidsclaim te gebruiken. De Commissie ziet geen aanleiding om het (eind)oordeel van de EFSA af te wachten aangaande de vraag of voldoende wetenschappelijk bewijs voor de claim bestaat. Ongeacht het antwoord op deze vraag geldt dat ten tijde van het openbaar maken van de uiting (dit is het relevante toetsingsmoment) het gebruik van de claim aan adverteerder was toegestaan. Ook in zoverre treft de klacht geen doel. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |