a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0502

Datum:

26-11-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiecommercial van Bol.com die begint als een computergame waarin twee fanta­siewe­zens elkaar bestrijden. Op een gegeven moment richt het ene wezen een wapen op het andere, dat daarop een microfoon pakt en een kinderliedje begint te zin­gen. Ver­volgens wordt het zingende wezen beschoten door het andere wezen. Daardoor wordt het zingende we­zen uit beeld gekatapulteerd. De com­mer­cial eindigt met beelden van een meisje dat met open mond naar de televisie kijkt. Een stem zegt: “Ook daarom koop je bij Bol.com. Wij hebben hier keuze uit ruim 7.000 games, zodat er altijd eentje tussen zit die wèl bij je past. Zoals Singstar.” De commercial is om 19.00 uur uitgezonden.

De klacht

In de commercial verschijnen twee enge en zeer agressief ogende fantasiewezens die elkaar te lijf gaan met wapens en bommen. Het ene wezen schiet met grof geweld het zingende wezen van het scherm. Er zijn nog net wat stukjes van de ontploffing te zien. Daarna kijkt het meisje geschrokken en verbaasd naar het televisiescherm omdat ze niet begrijpt wat er gebeurt. Het is een schande dat dit soort reclame-uitingen wordt uit­ge­zon­den op tijdstippen dat ook jonge kinderen televisie kijken.

Het verweer

De commercial is zeer cartoonesk en er wordt gebruik gemaakt van overdrijving. Het wezen dat zingt, ontploft niet, maar vliegt naar achteren alsof het beschoten is door een luchtbuks. Er zijn geen bloederige en/of realistische scènes. Niemand raakt gewond. De klacht is daarom niet gegrond.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie begrijpt de klacht aldus, dat klager deze baseert op de artikelen 2 en 3 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) nieuw. De Commissie stelt voorop dat zij zich bij de beoor­de­ling van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en het fatsoen, dan wel of deze in strijd met de goede zeden is, terughoudend opstelt, dit wegens het subjectieve karakter van deze criteria.

De commercial is door zijn aard en opzet duide­lijk bedoeld als een verwijzing naar een computergame. Dit betekent dat het geweld dat in de commercial is te zien niet rea­lis­tisch is en bovendien fictief is. De Commissie is van oordeel dat ook jonge kin­deren zul­len beseffen dat hetgeen zij op het scherm zien niet echt gebeurt. De getoonde beel­den zijn weliswaar gewelddadig, maar zullen gelet op het voorgaande door jonge kinde­ren niet als te schokkend worden be­schouwd. Het feit dat een van de wezens op een gegeven moment begint te zingen is een onverwachte wending in de verhaallijn die door de meeste kijkers, ook door jonge kinderen, als humoristisch zal worden ervaren. Dit benadrukt het niet realis­tische karakter van de getoonde beelden en relativeert tevens het in de com­mercial getoonde geweld.

Op grond van het voorgaande is de Commissie van oordeel dat het geweld in de com­mer­cial de grenzen van het toe­laatbare niet te buiten gaat. De Commissie heeft er overi­gens wel begrip voor dat de onderhavige reclame-uiting niet door iedereen wordt ge­waardeerd.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken