a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0522

Datum:

04-12-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de uitingen van Flügel Nederland voor de volgende acties op de website www.flugel.nl:
a. Een button-actie van adverteerder. Op de website staat onder het kopje “Flügel-Button-Actie” een tekst waaruit blijkt dat in ieder 10-pack van Flügel, te verkrijgen bij de slijters, een Flügel button zit. Er zijn vijf verschillende buttons met een afbeelding van het logo van Flügel. Deze buttons zijn, zoals blijkt uit de tekst, bedoeld om te verzamelen. Voorts zijn er in de 10-packs van Flügel vijf ‘gouden buttons’ verstopt, waarmee men een prijs kan winnen. Onderin de uiting staat een afbeelding van een 10-pack van Flügel en van de verschillende buttons.
b. Een ‘zomerpakket’ van adverteerder, te winnen met een ‘gouden button’ of aan te schaffen via de Flügel webshop. Het zomerpakket bestaat uit een badlaken, een bloemenkrans, een zonnehoedje en een waaier. De producten zijn bedrukt met het logo van Flügel. Onderin de uiting staat een afbeelding van de producten.
c. Stickervellen van adverteerder, eveneens aan te schaffen via de Flügel webshop. De uiting betreft een afbeelding van een stickervel, met daarboven de tekst: “altijd al stickers willen hebben om overal op te plakken? DAT KAN!!”. Op de stickers is het logo van Flügel op verschillende manieren afgebeeld.
d. Bureaubladen van adverteerder, te downloaden van de website.

De klacht

Het sparen van buttons is aantrekkelijk voor minderjarigen. Tevens bevat het zomerpakket voor minderjarigen aantrekkelijke onderdelen, mede door de manier waarop deze zijn vormgegeven. Ook de stickers zijn specifiek gericht op minderjarigen. Voorts zijn de bureaubladen van adverteerder, zoals blijkt uit de vormgeving, gericht op minderjarigen.
De uitstraling van de gehele website van Flügel is in het bijzonder aantrekkelijk voor minderjarigen. De vrolijke kleuren, het lettertype, de roze eend en de producten die kunnen worden gekocht, hebben een aantrekkingskracht op minderjarigen en niet op volwassenen. Om die reden zijn de genoemde uitingen in strijd met artikel 10 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (nieuw).
In een eerdere uitspraak heeft de Commissie als volgt geoordeeld: “Adverteerder heeft naar het oordeel van de Commissie voldoende aannemelijk gemaakt dat minderjarigen van deze leeftijd [10-18 jaar] de vormgeving van de flyer te kinderachtig vinden, terwijl personen van 18 jaar en ouder deze vormgeving juist wel weer waarderen”. Of jongeren van 15-16 jaar de uitingen ‘te kinderachtig’ vinden blijft discutabel. Uit het woord ‘kinderachtig’ blijkt dat echt jonge kinderen in ieder geval door deze vorm van alcoholreclame aangetrokken zullen worden.

Het verweer

De 10-packs waarin de buttons zitten, zijn slechts te verkrijgen bij slijters. Op de verpakking is niet vermeld dat er buttons in zitten. Buttons worden tegenwoordig ook door volwassenen gewaardeerd.
De zomerpakketten zijn uitsluitend te verkrijgen door personen van 18 jaar of ouder. Wanneer iemand een prijs wint, wordt de leeftijd van deze persoon gecontroleerd.
De stickervellen zijn slechts verkrijgbaar via de website. De website mag uitsluitend worden bezocht door personen die ouder zijn dan 18 jaar. Op de stickervellen staat duidelijk dat de stickers bedoeld zijn voor mensen die ouder zijn dan 18 jaar.
Ook de bureaubladen zijn slechts te verkrijgen via de website die uitsluitend toegankelijk is voor mensen die ouder zijn dan 18 jaar.

De mondelinge behandeling

Namens adverteerder licht Mr. E. van den Wildenberg het standpunt van adverteerder aan de hand van een pleitnota toe.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie merkt allereerst op dat sinds 1 juli 2008 de nieuwe Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA nieuw) van toepassing is. Niet in geschil is dat de uitingen na 1 juli 2008 openbaar zijn gemaakt. Gelet hierop acht de Commissie de nieuwe RVA van toepassing.

Over de uitingen onder a en c, oordeelt de Commissie als volgt.
Volgens artikel 10 RVA (nieuw) en de toelichting bij dit artikel is het verboden in uitingen of bij acties gebruik te maken van premiums die specifiek gericht zijn op minderjarigen zoals poppetjes, knuffels, speelgoedauto’s, spelletjes, stickers, strandspeelgoed of schoolgerelateerde artikelen. De Commissie is van oordeel dat buttons en stickers premiums zijn die specifiek zijn gericht op minderjarigen, zoals bedoeld in dit artikel en de toelichting. Voor zover de klacht zich richt tegen de button-actie en de stickers, is de klacht derhalve gegrond. Dat de buttons en de stickers slechts zijn te verkrijgen via de website en de slijter doet hier niet aan af. Uit het genoemde artikel en de toelichting blijkt immers dat bij reclame voor een alcoholhoudende drank van dergelijke specifiek op kinderen gerichte premiums op zichzelf al geen sprake mag zijn.

Over de uitingen onder b en d, oordeelt de Commissie als volgt.
Niet kan worden geoordeeld dat de vormgeving van de bureaubladen en het ‘zomerpakket’ van dien aard is dat van de uitingen gezegd kan worden dat deze specifiek zijn gericht op minderjarigen, ook al zijn deze vormgegeven op een wijze die mogelijk ook minderjarigen zal aanspreken. Aan de website is een leeftijdsgrens gekoppeld van 18 jaar en ouder. Los van de vraag of minderjarigen zich aan dit voor hen geldende toegangsverbod zullen houden is de Commissie van mening dat deze uitingen blijkens deze ingebouwde leeftijdsgrens zijn gericht op personen van 18 jaar en ouder, aldus niet specifiek op minderjarigen. De Commissie is daarom van oordeel dat de klacht in zoverre ongegrond is.

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uitingen voor wat betreft de uitingen genoemd onder a en c van deze beslissing in strijd met artikel 10 RVA (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst zij de klacht af.


Regeling:

Art. 10 Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken