Omschrijving:Het betreft een brochure als bijlage in het stripweekblad ‘Donald Duck’, een uitgave van Sanoma Uitgevers B.V.. Bovenaan de voorpagina staat: “Advertentiebijlage”. Op pagina 2 staat onder meer: “Vlees bevat namelijk noodzakelijke voedingsstoffen om goed te kunnen groeien, zoals ijzer, vitamine B12 en zink: dit zijn belangrijke bouwstenen voor ons lichaam”. Op pagina 8 staat informatie over “belangrijke voedingstoffen in vlees” en staat: “Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten”. De brochure bevat verder drie recepten met vlees en drie stripverhaaltjes rond het thema ‘vlees’. |
De klacht |
Het verweer van Sanoma De bijlage is tot stand gekomen in samenwerking met het Vleesinformatiepunt van het Productschap. De uiting is in overeenstemming met de Nederlandse Reclame Code, inclusief de RVV. De website valt niet onder de verantwoordelijkheid van Sanoma. De bijlage is als reclame herkenbaar door het opschrift “advertentiebijlage” en doordat het formaat afwijkt van dat van de Donald Duck. In de bijlage wordt nergens opgeroepen tot het eten van meer vlees. De opzet van de bijlage is niet dat men meer vlees gaat eten, maar beoogd wordt een bijdrage te leveren aan het terugdringen van obesitas en kinderen plezier te laten krijgen in zelf koken en gezond eten. Het verweer van het Productschap In de uiting staat dat vlees belangrijke voedingstoffen bevat, niet dat vlees noodzakelijk is voor een goede gezondheid. |
De mondelinge behandelingSanoma licht toe dat hij de regels naleeft en niet kan voorkomen dat er iemand ergens aanstoot aan neemt. Niet met alle mogelijke bezwaren van lezers kan rekening worden gehouden. Het Productschap lichtte toe dat sprake is van een verschil van mening over de ethisch-maatschappelijke aanvaardbaarheid van vleesconsumptie. Adverteerder heeft het recht om vlees aan te prijzen.
|
Het oordeel van de Commissie (6 september 2007) Reclame dient duidelijk als zodanig herkenbaar te zijn mede gelet op het publiek waarvoor zij is bestemd. Naar het productschap heeft gesteld, is de bijlage ook bestemd voor volwassenen en bestaat het lezerspubliek van de Donald Duck uit diverse leeftijdsgroepen. De Commissie acht de bijlage net voldoende als reclame herkenbaar. Wat het overige betreft, wijst de Commissie de klacht eveneens af. Niet gebleken is dat de uitingen onjuiste of misleidende informatie bevatten. Het verweer van het Productschap inzake vitamine B12 acht de Commissie aannemelijk. De juistheid van de gegevens in de tabel acht de Commissie eveneens aannemelijk aangezien deze gebaseerd zijn op neutrale wetenschappelijke bronnen. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |
Regeling: artikel 7 NRC Hoofdstuk III. Herkenbaarheid reclame Algemeen en 4a KJC |
De grieven Deze kunnen als volgt worden samengevat. I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII. IX. X. XI. |
Het antwoord in appel van Sanoma De grieven zijn gemotiveerd weersproken. Het antwoord in appel van PVE |
De mondelinge behandeling Partijen hebben hun standpunten mondeling toegelicht. In het kader van de klacht dat de brochure voor kinderen niet als reclame herkenbaar zou zijn, stelt de voorzitter de vraag aan de orde of de brochure voldoet aan het bepaalde in artikel 4a van de Kinder- en jeugdreclamecode (KJC), te weten dat wat betreft reclame in (jeugd)bladen of andere drukwerken met een bereik van meer dan 25% bij kinderen boven iedere reclame (inclusief de zogenaamde advertorial) het woord “advertentie” in 12 punts letters dient te worden gezet. Ter toelichting van de mededeling van PVE in punt 13 van de reactie op het beroepschrift, dat “de rol van plantaardige producten waar het vitamine B12 betreft nagenoeg nihil is”, deelt de heer Rang desgevraagd mee dat in plantaardige producten slechts sporen van vitamine B12 voorkomen.
|
Het oordeel van het College Ten aanzien van de verschillende grieven overweegt het College het volgende. Ad I. Ad II. Ad III. Ad IV. Ad V. Ad VI. Ad VII. Ad VIII. Ad IX. Ad X. Ad XI. Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
|
De beslissing Het College vernietigt de beslissing van de Commissie, voor zover zij de bezwaren wat betreft: de herkenbaarheid van de brochure als reclame en de zinsnede “Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten” heeft afgewezen. Het College acht de brochure in strijd met Hoofdstuk III. Herkenbaarheid reclame Algemeen en 4a KJC alsmede met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt Sanoma en PVE aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige bevestigt het College de beslissing van de Commissie, voor zover daartegen beroep is ingesteld. |