Omschrijving:Het betreft een folder van Blokker Nederland B.V., waarin onder meer een Krups Beertender wordt aangeboden en waarin onder meer staat: “Gratis Heineken fustje t.w.v. 25 euro” en “zie de actievoorwaarden op www.beertender.nl”. |
De klacht De uiting is in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA), omdat gratis alcoholhoudende drank wordt aangeboden. |
Het verweer van Blokker Blokker is geen lid van de alcoholbranche als bedoeld in artikel 20 RVA en geeft slechts uitvoering aan een actie van Krups en Heineken. Er wordt geen gratis alcoholhoudende drank aangeboden. Er is een aanbieding waarvan een fustje bier deel uitmaakt. Het fustje is dus niet gratis. Het verweer van Heineken Het verweer van Krups |
Het oordeel van de Commissie (3 september 2007) Blokker en Krups maken geen deel uit van het deel van het bedrijfsleven dat is betrokken bij de productie, de import, de distributie, de verkoop en de verstrekking van alcoholhoudende drank en zijn dus geen lid van de branche. De Commissie overweegt dat zij – voor het geval de klacht gegrond zal worden verklaard – alle verweerders verantwoordelijk acht voor de overtreding van artikel 20 RVA, omdat deze ieder in meer of mindere mate bij het aanbod betrokken zijn. |
De beslissingDe Commissie stelt verweerders 14 dagen in de gelegenheid zich uit te laten over de conclusie van de Commissie dat er factoren zijn die er op duiden dat het onderhavige aanbod met actieve medewerking van Heineken tot stand is gekomen. De reactie van verweerders De reactie van Heineken van 17 september 2007 De reactie van Krups van 17 september 2007. Het oordeel van de Commissie (13 december 2007) Heineken ontkent bij de plaatsing van de betreffende uiting betrokken te zijn geweest, doch van de actie in zijn geheel maakt van Heineken afkomstig reclame-materiaal deel uit, zoals een schort. Voorts wordt voor de actievoorwaarden verwezen naar www.beertender.nl, van welke website Heineken Brouwerijen BV de houder is en krijgt men bij aanschaf van een Beertender een Heineken fustje gratis. Onder deze omstandigheden is de Commissie van oordeel dat Heineken geacht moet worden actief aan het aanbod te hebben meegewerkt. Dat kennelijk bij deze uiting de communicatie tussen Blokker/Krups en Heineken niet goed is verlopen, doet er niet aan af dat Heineken aan de Vaderdagactie actief heeft meegewerkt. De beslissing |
Regeling: artikel 20 RvA |
De grieven Deze kunnen als volgt worden samengevat. Ten onrechte heeft de Commissie geoordeeld dat Heineken moet worden geacht actief aan het aanbod te hebben meegewerkt. Heineken voert daartoe het volgende aan. Er is sprake van een joint-promotion product. Heinken draagt zorg voor de verkoop van bierfusten via slijterijen en verzorgt en beheert de website www.beertender.nl. Krups verkoopt de apparaten, de Beertenders en maakt daartoe gebruik van diverse retail-organisaties, waaronder Blokker. Het actiemechanisme als zodanig is wel onderdeel van een afspraak tussen Krups en Heineken, evenals de timing en de verwijzing daarnaar op de website. Echter, zowel de verkoop van het apparaat als de individuele advertenties in retailblaadjes is aan Krups en haar leveranciers. De consequentie van de uitspraak van de Commissie is een onevenredige; Krups als fabrikant van apparaten heeft een eigen verantwoordelijkheid. Noch Heineken noch andere bierfabrikanten kunnen de teksten beïnvloeden die worden geplaatst door afnemers van Krups, dat wil zeggen in de derde hand. Dat is organisatorisch niet mogelijk en niet werkbaar. Niet voor niets vereist artikel 20 RVA dat “actief wordt meegewerkt”, daar waar het de niet-alcohol branche betreft. Dat het Heineken schort onderdeel uitmaakt van de actie, zegt niets over de betrokkenheid van Heineken bij de gewraakte advertentie, maar uitsluitend iets over het in zijn algemeenheid met Krups besproken actiemechanisme. Voor de individuele advertentie van Blokker is Blokker verantwoordelijk en eventueel Krups. |
Het antwoord in appel De grieven zijn gemotiveerd weersproken. |
De mondelinge behandeling Het standpunt van Heineken is nader toegelicht. Die toelichting kan als volgt worden samengevat. Heineken heeft uitsluitend medewerking verleend aan Krups en wel voor een BeerTender promotie (refund actie) in het kader van Vaderdag, met daaraan gekoppelde promotionele hangers en flyers (beide point of sale (POS) materialen). De Vaderdagactie 2007 was onderdeel van een actie voor Club Beertender: wie een fustje koopt en inlogt op www.clubbeertender.nl kan lid worden van Club Beertender. Heineken heeft met Krups de afspraak dat Heineken de fustjes faciliteert en Heineken heeft haar website www.clubbeertender.nl ter beschikking gesteld. Heineken heeft dit niet gedaan voor de gewraakte advertentie van Blokker. Van deze advertentie was Heineken niet op de hoogte en het feit dat Blokker in haar uiting ongevraagd aanhaakt bij de website van Heineken of dat zij Heineken fustjes ter beschikking stelt, verandert dit niet. Een actie als de onderhavige wordt bedacht door Krups en Heineken. Krups ‘verkoopt’ deze actie aan de witgoed retailers, met wie Heineken geen rechtstreeks contact heeft. Indien de retailers instemmen met de actie en de daarbij horende commerciële afspraken, stelt Krups informatie en POS materiaal ter beschikking, welk materiaal is gezien en geaccordeerd door Heineken. De uitspraak van de Commissie betekent dat Heineken standaard zou moeten achterhalen wie, wanneer en waar welke advertentie publiceert en dat zij moet optreden tegen alle, van niet-branche leden afkomstig uitingen waarin het merk Heineken voorkomt en die in strijd zijn met artikel 20 RvA. Dit gevolg hebben partijen nooit voor ogen gehad bij het opstellen van de RvA. De branchepartijen hebben geen risicoaansprakelijkheid of inspanningsverplichting willen overeenkomen. Niet voor niets spreekt artikel 20 RvA over: Waar het betreft zelfregulering kan de Commissie artikel 20 RvA niet extensief interpreteren door te oordelen dat alcoholproducten ook verantwoordelijk zijn voor advertenties die zonder hun medeweten zijn gemaakt en gepubliceerd, zelfs niet als die advertenties aanhaken bij een landelijke actie waarvoor wel toestemming is gegeven. |
Het oordeel van het College Naar het oordeel van het College moet de gewraakte advertentie worden aangemerkt als reclame waarbij alcoholhoudende drank met actieve medewerking van een lid van de branche, te weten Heineken, gratis aan particulieren wordt aangeboden, hetgeen in strijd is met artikel 20 RvA. Het College overweegt daartoe, enigszins anders dan de Commissie, het volgende. Uit hetgeen Heineken in hoger beroep naar voren heeft gebracht, leidt het College af dat in de gewraakte advertentie wordt aangehaakt bij een actie van Krups en Heineken tezamen, de zogenaamde “Vaderdagactie”. In het kader van deze actie kreeg de klant bij aankoop van een BeerTender een deel van het aankoopbedrag, te weten € 20,- retour en ontving hij een gratis Heineken schort alsmede een waardebon om bij aanschaf van een BeerTenderfust een fust cadeau te krijgen. Dit tweede fust werd -naar Heineken ter vergadering desgevraagd heeft meegedeeld- door Heineken cadeau gegeven. Heineken heeft ter vergadering meegedeeld dat een actie als de Vaderdagactie wordt bedacht door Krups en Heineken en dat Krups een dergelijke actie ‘verkoopt’ aan de witgoed retailers, met wie Heineken geen rechtstreeks contact heeft. Teneinde de actie door te verkopen aan klanten maakt de retailer vervolgens gebruik van zogenaamd point of sale materiaal, dat door Heineken is goedgekeurd, maar ook van advertenties en dergelijke, die door de retailer zijn ontwikkeld en waarop Heineken -naar zij stelt- geen invloed uitoefent. Door gebruik te maken van bovengenoemde wijze van aanprijzen van een mede door haar ontwikkelde actie, waarbij aan de retailer wordt overgelaten op welke wijze voor de actie wordt geadverteerd, heeft Heineken welbewust het risico genomen dat desbetreffende reclame-uitingen niet in overeenstemming zijn met de NRC, waaronder artikel 20 RvA. In het onderhavige geval, waarin Heineken retailers de vrijheid heeft gelaten om, afgezien van het door Heineken goedgekeurde point of sale materiaal, zelf te bepalen hoe voor haar actie, waarbij alcoholhoudende drank cadeau werd gegeven, reclame wordt gemaakt, moet Heineken worden geacht actief te hebben meegewerkt aan het in dit geval uiteindelijk gratis aanbieden van alcoholhoudende drank aan particulieren, ook al houdt de oorspronkelijke, door Heineken en Krups bedachte actie in dat een fust cadeau wordt gegeven, bij aanschaf van een ander fust.
|
De beslissing Het College bevestigt de beslissing van de Commissie, voor zover daarvan beroep is ingesteld, met wijziging van gronden. |