Omschrijving:Het betreft een televisiereclame van Bob Mobile Nederland BV, waarin ringtones worden aangeboden. Links staat in beeld een lijst van de beschikbare ringtones en rechts zijn bewegende beelden te zien van de betreffende artiest. Daaronder staat: “EERSTE GRATIS” en in zeer grote cijfers: “3399”. Onderin de reclame staat in kleine letters: “TOP MUSIC Abonnement € 4,50 per week plus de kosten voor het gebruik van je mobiele telefoon. Afmelden: sms stop topmusic naar 3399. Vraag eerst toestemming aan je ouders als je jonger dan 18 jaar bent”. Rechts onderin staat: “www.bobmobile.nl”. |
De klacht Er wordt in de uiting opgeroepen een nummer te sms-en en een gratis ringtone te downloaden. De tekst onderaan de reclame is onleesbaar. Adverteerder maakt niet duidelijk waartoe men zich verbindt en hoe men dit kan stopzetten. De uiting is uitgezonden op Jetix, een zender voor jongeren. Jongeren zijn zich niet bewust van de verplichting die ze aangaan. Ze denken dat ze iets gratis krijgen. Adverteerder profiteert van het vertrouwen van kinderen. Klagers zoon heeft – zonder toestemming – hierdoor een abonnement afgesloten dat veel geld heeft gekost. Om die reden is de uiting in strijd met de artikelen 1, 2 en 10 van de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC). Wie de adverteerder is, staat bovendien niet duidelijk in de uiting. |
Het verweer In de uiting wordt vermeld: – De aanbieder. – Het website adres. – Dat het eerste product gratis is bij het afsluiten van een abonnement. – De prijs van het abonnement. – “Vraag eerst toestemming aan je ouders”. – Hoe het product besteld kan worden. Een bestelling vindt per sms plaats. In de sms reactie van adverteerder wordt verwezen naar de voorwaarden en wordt om een bevestiging gevraagd. Ook staat hierin: “afmelden: SMS stop” om af te melden. Indien de besteller niet bevestigt, wordt er geen abonnement afgesloten en wordt er ook geen gratis product verzonden. Op de website van adverteerder staat de belangrijkste informatie over bijvoorbeeld de kosten en het afzeggen van een abonnement. Juist omdat jongeren de doelgroep zijn, wordt extra duidelijk gecommuniceerd. In alle uitingen van adverteerder staat duidelijk dat het eerste product gratis is bij het afsluiten van een abonnement. Het aanbieden van een gratis product bij het afsluiten van een abonnement is niet ongebruikelijk. De consument weet dat niets in de wereld werkelijk gratis is. |
De repliek Klager handhaaft de klacht. De uiting op de cd-rom die adverteerder heeft overgelegd, komt niet overeen met de op televisie getoonde. Klager heeft een opname van de uiting op DVD gemaakt die wordt overgelegd. |
De mondelinge behandeling Adverteerder handhaaft zijn standpunt en deelt mee dat de grootte van de kleine letters onderin beeld 80% is van de vereiste pixelgrootte die in de concept SMS Code wordt genoemd.
|
Het oordeel van de Commissie (25 maart 2008) De identiteit van de adverteerder blijkt voldoende duidelijk uit de vermelding “www.bobmobile.nl”. De uiting berokkent kinderen geen morele of fysieke schade in de zin van artikel 2 KJC. Dit onderdeel van de klacht wijst de Commissie af. Artikel 10 KJC is niet van toepassing, omdat er geen sprake is van telewinkelen. |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 1 van de Kinder- en Jeugdreclamecode. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af. |
Regeling: Artikel 1 Kinder- en Jeugdreclamecode |
De grieven Deze kunnen als volgt worden samengevat. Bob Mobile acht de beslissing van de Commissie dat de uiting in strijd is met artikel 1 van de Kinder- en jeugdreclame (KJC) en dat Bob Mobile wordt aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken onduidelijk. Bob Mobile zou het op prijs stellen een meer specifieke uitspraak te ontvangen. Naar de mening van Bob Mobile kan de uitspraak van de Commissie op verschillende wijzen worden uitgelegd. In dit verband vraagt Bob Mobile zich af: |
Het oordeel van het College Het College deelt het oordeel van de Commissie dat de gewraakte televisiereclame in strijd is met artikel 1 KJC en overweegt daartoe, enigszins anders dan de Commissie het volgende. Naar aanleiding van de door Bob Mobile in het beroepschrift gestelde vragen onder a en b overweegt het College nog dat in de beslissing van de Commissie niet een algemeen verbod valt te lezen met betrekking tot op jongeren gerichte reclame voor ringtones noch met betrekking tot de vermelding “eerste gratis”.
|
De beslissing Het College bevestigt de beslissing van de Commissie. |