Omschrijving:Het betreft de brochure waarin een 3-d Kids arrangement naar Berlijn wordt aangeboden en waarin onder het kopje “Deelnemers” staat: |
De klacht Toen klager de reis voor 2 volwassenen en 2 kinderen, waaronder een kind van 16 jaar, boekte, bleek hij voor de 16-jarige geen korting te krijgen. Gelet hierop is deze tekst misleidend. |
Het verweer In de brochure worden de reizen beschreven en bij ieder reisbeschrijving staat een “zoek & boekcode” die gebruikt moet worden voor het boeken van een reis via internet. Voor de prijzen wordt verwezen naar de website. Op pagina 212 van de brochure staat onder meer: “U dient dan ook altijd de website www.pharosreizen.nl te raadplegen voor de meest actuele informatie en prijzen”. |
Het oordeel van de Commissie (25 augustus 2008) |
De beslissing Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw) en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |
De grieven Deze kunnen als volgt worden samengevat. Ten onrechte heeft de Commissie overwogen: Voorts is de vraag of de gewraakte uiting in de brochure misleidend is of niet. Hoewel in de brochure op verschillende plaatsen staat dat de exacte prijzen zijn terug te vinden op de website en dat druk- en zetfouten worden voorbehouden, realiseert Pharos zich dat de oude prijsvermelding in de brochure mogelijk verwarrend is. Echter, van misleiding is geen sprake. Ten overvloede merkt Pharos nog op dat de brochure eenmaal per jaar wordt uitgegeven en de op dat moment geldende (prijs-)afspraken met een accomodatiehouder bevat. Deze afspraken kunnen in de loop van het jaar wijzigen, evenals andere zaken zoals bijvoorbeeld excursies. Gelet hierop is de meest actuele informatie terug te vinden op de website en wordt daarnaar op verschillende plaatsen uitdrukkelijk verwezen. |
Het antwoord in appel Misleidend is dat er een fout in de brochure staat en dat ook op de website dezelfde onjuiste informatie wordt gegeven. Niet alleen in de brochure maar ook op de website staat bij het boeken van het bewuste arrangement: “Deelnemers Volwassenen (17 jaar en ouder) Kinderen (van 2 tm 16 jaar) Baby’s (van 0 en 1 jaar).” Hieruit volgt dat personen tot en met 16 jaar als kinderen worden aangemerkt. Geïntimeerde legt een afdruk van 7 september 2008 van het desbetreffende gedeelte van de website over. Op de dag van boeking was op de website dezelfde informatie te vinden. Als men eerst de brochure raadpleegt en later via de website gaat boeken, blijkt pas bij het zien van het factuurbedrag dat het kortingsbedrag alleen voor kinderen t/m 15 jaar geldt. Dat is misleidend. Geïntimeerde zou dan ook graag zien dat op de website niet meer staat: “kinderen t/m 16 jaar”. De repliek Geïntimeerde heeft de reis via de website van Pharos geboekt. Bij het online boeken van een reis dient de klant diverse (standaard)gegevens in te voeren, waaronder: Tijdens de boeking wordt de juiste prijs getoond, waarbij de (eventuele) kinderkorting op basis van de ingevoerde gegevens wordt berekend. Aldus is tijdens het boeken steeds de juiste prijs aan geïntimeerde kenbaar gemaakt. Voordat geïntimeerde tot boeking overging, heeft hij kunnen zien dat de kinderkorting afweek van hetgeen in de brochure staat. |
Het oordeel van het College Het College stelt voorop dat het zijn oordeel zal beperken tot de beslissing van de Commissie met betrekking tot de in onderdeel 2 van die beslissing als gewraakte reclame-uiting genoemde brochure en de tegen die beslissing aangevoerde grieven. De in reactie op het beroepschrift vervatte klacht van geïntimeerde tegen de website van Pharos valt buiten de omvang van dit hoger beroep. Een kopie van het gewraakte gedeelte van bovenbedoelde brochure, te weten de bij het verweerschrift van Pharos in eerste instantie als productie 4 overgelegde pagina 195 van die brochure, is als bijlage 2 aan deze beslissing gehecht. Dat in de brochure is vermeld dat de exacte prijzen zijn terug te vinden op de website en dat druk- en zetfouten worden voorbehouden, doet niet af aan bovenstaand oordeel met betrekking tot de brochure, die op zichzelf als reclame-uiting moet worden aangemerkt en als zodanig in overeenstemming dient te zijn met de NRC.
|
De beslissingHet College bevestigt de beslissing van de Commissie, met wijziging van gronden. |