Omschrijving:Het betreft het feit dat op 27 juni 2008 een Fris-feest wordt gehouden in de (door Heineken Nederland gesponsorde) “Heineken Music Hall”. |
De klacht “Fris in Concert” is een zogenaamd Fris-feest, waarop geen alcohol wordt geschonken en dat -aldus de flyer- bestemd is “voor iedereen van 12 t/m 15”. Het concert vindt plaats in de “Heineken Music Hall”. De naam “Heineken Music Hall” is reclame voor alcoholhoudende drank, aldus overwoog de Reclame Code Commissie in zijn uitspraak van 25 februari 2008 (dossier 07.0723) en aangezien dit Fris-feest voor 100% minderjarigen trekt, maakt verweerder sub I reclame in strijd met artikel 21 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). Naar klagers oordeel zijn er voldoende redenen om aan te nemen dat verweerder sub I het door hem ontwikkelde beleid voor “activiteiten waarbij een behoorlijk aantal minderjarigen aanwezig is” op 27 juni 2008 niet nauwlettend zal uitvoeren. Onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen al op jonge leeftijd bekend zijn met het (bier)merk Heineken. De naam “Heineken Music Hall” zal, ongeacht de manier waarop dit wordt geschreven, door de grote naamsbekendheid van Heineken, direct associaties oproepen met bier. Een bezoek aan het Fris-feest zal wellicht indirect bijdragen aan een vervroegd en verhoogd alcoholgebruik door jonge kinderen. Klager acht het daarom niet ethisch en daarom in strijd met artikel 5 van de RVA om een Fris-feest te laten plaatsvinden in een gebouw dat zichtbaar door een bierbrouwer wordt gesponsord. Tot slot doet klager een beroep op het bepaalde in artikel 17 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). |
Het verweer Heineken Music Hall en Heineken Nederland hebben tegen de klacht het volgende aangevoerd. Ad artikel 21 RVA Ad artikel 5 RVA Als reclame voldoet aan artikel 21 RVA, welke bepaling speciaal is geschreven om te voorkomen dat alcoholreclame een publiek bereikt dat hoofdzakelijk uit minderjarigen bestaat, kan deze uiting niet in strijd met artikel 5 RVA worden geoordeeld. |
De repliek Ad artikel 21 RVA. |
De dupliek Heineken Nederland handhaaft zijn standpunt onverkort.
|
Het oordeel van de Commissie De Commissie heeft met betrekking tot de verschillende door klager genoemde artikelen die door verweerders zouden zijn overtreden het volgende overwogen. Ad artikel 21 RVA. Ad artikel 5 RVA |
De beslissing De Commissie wijst de klacht af. |