De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor de sms dienst “Sterrenbeeld 3040”.
Onder in beeld staan de volgende voorwaarden: “Jonger dan 16 jaar? Vraag toestemming aan ouders/voogd. Dit is een betaalde abonnementsdienst. Maximaal €4,90 per week. Exclusief telefoonkosten. Stoppen? SMS <STERRENBEELD> STOP naar 3040. Info? www. ditismijntoekomst.nl”
Rechtsboven in beeld staat een zwart/wit logo met daarin: “Abonnement. 4,00€/week”.
De klacht
Klager stelt, kort samengevat, dat de voorwaarden in zeer kleine letters staan vermeld en dat de tekst in het logo niet leesbaar is.
Bovendien meldt de reclame dat kinderen jonger dan 16 jaar niet mogen bestellen, terwijl de commercial wordt uitgezonden voor 20.00 uur.
Het verweer
Adverteerder heeft verweer gevoerd. Op het verweer zal hierna, voor zoveel nodig, worden ingegaan.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.
Adverteerder heeft in bovengenoemde correspondentie voldoende aannemelijk gemaakt dat de betreffende gedeeltes in de onderhavige uiting de volgende maten hebben.
Ten aanzien van de voorwaarden onder in beeld:
Font: Arial
Font-size: 23 pixels
Ruimte tussen de regels: 20 pt
Ruimte tussen de letters: 0
Ten aanzien van het logo rechts boven:
Font: Arial
Font size: 11,67 pt
Lengte logo: 43,74 mm
Hoogte logo: 26,1 mm
De uiting voldoet hiermee aan criteria als genoemd in de Reclamecode SMS Dienstverlening Bijlage 1 artikel 4.3 en Bijlage 3. Wat betreft de grootte van de voorwaarden en het logo dient de klacht dan ook te worden afgewezen.
Hoewel voor het bestellen van de onderhavige SMS-dienst een minimum leeftijd geldt van zestien jaar, is de voorzitter geen regelgeving bekend waarin wordt bepaald dat reclames ten aanzien van dergelijke diensten niet mogen worden uitgezonden voor 20.00 uur. Ook dit gedeelte van de klacht dient derhalve te worden afgewezen.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.