De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van Save the children waarin de aandacht wordt gevestigd op zwaar ondervoede kinderen, waarbij enkele kinderen als voorbeeld worden genoemd en getoond.
Samenvatting van de klacht en de nadere toelichting door klager
In de filmpjes van adverteerder worden stelselmatig uitgemergelde kinderen met naam genoemd en getoond, waarbij wordt gesuggereerd dat zij tijdens het uitzenden van de televisiecommercial lijden aan ernstige hongersnood. Er is echter op dat moment geen ernstige hongersnood. Adverteerder probeert dus donaties te verkrijgen ter bestrijding van een niet bestaande situatie.
Het oordeel van de voorzitter
Uit de televisiecommercial blijkt duidelijk dat adverteerder zich inzet voor zwaar ondervoede kinderen en met dat doel donaties vraagt. Daarbij worden aan de hand van individuele voorbeelden enkele oorzaken van de ondervoeding toegelicht, zoals aanhoudende droogte en oorlogsgeweld. In hoeverre deze situaties alle actueel zijn op het moment van uitzenden van de televisiecommercial doet niet ter zake. Ondervoeding kan veel oorzaken hebben en adverteerder mag donaties vragen om kinderen die hieraan lijden te helpen. De voorzitter beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.