De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame voor Amstel bier. In de reclamespot zijn diverse paartje in romantische sferen te zien. Telkens wordt afbreuk gedaan aan de romantiek door een gedraging van de man. Zo plast een man in een plantsoen, in het bijzijn van een vrouw die hem net wilde zoenen. Tenslotte wordt gezegd: “Amstel begrijpt dat mannen niet altijd even romantisch zijn en dat vinden we jammer, voor jullie. Daarom dames, het volgende gebaar”, waarna een groep mannen onder begeleiding van Jan Vayne zingt: “If you don’t know me by now…”.
De klacht
Het in beeld brengen van een man die in een plantsoen staat te urineren is in strijd met de fatsoensnormen en is niet humoristisch. Wildplassen is onder alle omstandigheden onbeschoft en ontoelaatbaar.
Het verweer
De televisiecommercial, waarin de mannen op een evident ongepaste manier worden afgebeeld, is duidelijk humoristisch. Niemand zal in redelijkheid denken dat wildplassen wenselijk gedrag is dat navolging verdient. De slottekst en slotscène bevestigen dat het getoonde gedrag niet wenselijk en zeker niet romantisch is.
Het oordeel van de Commissie
Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met criteria zoals de goede smaak en het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. Met inachtneming van deze terughoudendheid is de Commissie van oordeel dat de onderhavige, duidelijk niet realistische en humoristisch bedoelde uiting niet van dien aard is dat de grens van het toelaatbare wordt overschreden. Dat niet iedereen de uiting kan waarderen, leidt niet tot een ander oordeel.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.
College van Beroep
De grieven
Deze kunnen als volgt worden samengevat.
Ten onrechte heeft de Commissie zich terughoudend opgesteld en de klacht afgewezen. Mede hierdoor wordt het in de gewraakte reclame getoonde gedrag onder andere aan de jeugd voorgespiegeld als leuk. Appellant vraagt zich af hoe hij de reclame moet uitleggen aan zijn kleinkinderen, aan wie wel wordt bijgebracht wat waarden en normen zijn.
Het antwoord in appel
De grieven zijn gemotiveerd weersproken.
Het oordeel van het College
1. Zowel de Commissie als het College stelt zich terughoudend op bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met criteria zoals de goede smaak of het fatsoen. Zodanige terughoudendheid is op haar plaats, gezien het subjectieve karakter van genoemde criteria en houdt overigens niet in dat de Commissie of het College een reclame in geen enkel geval in strijd met (één van) voornoemde criteria zou bevinden.
2. Wat betreft de thans gewraakte televisiereclame acht ook het College de grens van het toelaatbare niet overschreden. De scène waarin een man zich, op het moment dat een vrouw hem wil zoenen, omdraait om -in haar bijzijn- in een plantsoen te plassen, maakt deel uit van een reeks beelden van gedragingen van verschillende mannen, welke gedragingen door de vrouwen, in wier gezelschap de mannen zich bevinden, duidelijk als onaangenaam worden ervaren. Zo peutert een man in zijn neus en morst een andere man bier op de jurk van zijn danspartner.
Over de desbetreffende beelden zegt de voice/over:
“Amstel begrijpt dat mannen niet altijd even romantisch zijn en dat vinden we jammer, voor jullie. Daarom dames, het volgende gebaar”. Wanneer een groep mannen met een brandende aansteker en Amstel bier in de hand zingt: “If you don’t know me by now..,” besluit de voice-over met:
“Voor jullie, van ons, wat een lief gebaar zeg”.
3. In de reclame-uiting wordt het gedrag van de mannen, meer in het bijzonder het wildplassen, niet als aanvaardbaar voorgesteld en aanvaardbaarheid wordt ook niet gesuggereerd.
Dat de onderhavige aanprijzing van Amstel bier niet door iedereen zal worden gewaardeerd, betekent niet dat de gewraakte, duidelijk humoristisch bedoelde reclame ontoelaatbaar zou zijn.
De beslissing
Het College bevestigt de beslissing van de Commissie.