a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2009/00688

Datum:

26-11-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de etikettering van de alcoholhoudende drank ‘Jillz’ van Heineken. Op de voorkant van de fles staat onder meer: ‘5% vol.’ en ‘Jillz sparkling Cider Blend 5% vol.’. Op de achterkant van de fles staat onder meer: ‘Jillz, de sparkling cider blend. Een verfrissende mix met appelcider, gerstemout, zuiver sprankelend water en een selectie van natuurlijke fruitaroma’s’, ‘Alc. 5% vol.’ en ‘Alcoholhoudende drank op basis van gerstemout en cider.’

 

De klacht

 

Dat het drankje ‘Jillz’ alcohol bevat, wordt pas duidelijk na uitgebreide bestudering van het flesje. Zo staat op de achterkant van de fles in kleine letters en in laag contrast met de overige tekst de term ‘Alc. 5% vol.’ De kinderen van klager zijn onbekend met deze kwalificatie. Het woord ‘Alcohol’ zou voluit moeten worden vermeld op het etiket, zeker nu het een limonade-achtig drankje betreft. Klager is voorts van mening dat uit de smaak niet blijkt dat er alcohol in de drank zit. De etikettering van de fles voldoet niet, nu het alcohol percentage niet duidelijk wordt vermeld.

 

Het verweer

 

De Commissie vat het verweer van adverteerder als volgt samen. De wijze waarop fabrikanten op etikettering moeten vermelden dat een product alcoholhoudend is, is aan strikte voorschriften gebonden. Op grond van het bepaalde in artikel 5, lid 1 sub h van het Warenwetbesluit Etikettering van Levensmiddelen dient op voorverpakte eet- of drinkwaren het alcoholgehalte te worden vermeld. In artikel 21, lid 1 staat: ‘Het alcoholgehalte (…) moet worden gebezigd voor dranken met een effectief alcoholgehalte van meer dan 1,2 volumeprocenten en moet bestaan uit het symbool “% vol”, voorafgegaan door het werkelijke gehalte, bepaald bij 20 Celsius en weergegeven met ten hoogste een decimaal. Deze vermelding wordt al dan niet voorafgegaan door “alcohol” of “alc”.’ Gelet op het bovenstaande en het feit dat het alcoholpercentage op drie verschillende plaatsen op de fles wordt vermeld, voldoet de etikettering van ‘Jillz’ ruimschoots aan alle voorschriften inzake de verplichting voor communicatie van het alcohol-percentage.

 

De repliek

 

Klager handhaaft zijn standpunt.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Naar de mening van klager roept de fles ‘Jillz’ verwarring op ten aanzien van het alcoholhoudende karakter ervan. Naar het oordeel van de Commissie blijkt uit het etiket echter voldoende duidelijk dat het drankje alcohol bevat, gelet op de vermeldingen ‘Alc. 5% vol’ en ‘5% vol’ op de voor- en achterkant van de fles. Derhalve is de Commissie van oordeel dat geen sprake is van strijd met artikel 3, eerste lid, van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RVA) dat voorschrijft dat reclame voor alcoholhoudende drank geen verwarring mag wekken over het alcoholhoudende karakter en het alcoholpercentage van de drank. Gelet op voorgaande acht de Commissie de klacht ongegrond.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken