a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2011/00624

Datum:

26-07-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Buitenreclame

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een abri-afiiche waarop onder de woorden “KOUD, KOUDER, EXTRA COLD” een glas Heineken bier is afgebeeld, in de vorm van -zoals klager stelt- een Cornetto ijsje.

 

De klacht

 

Uit de bestreden uiting valt niet af te leiden dat het gaat om “een advertentie voor bier”. Door het glas bier voor te stellen als een ijsje worden kinderen aangesproken, terwijl dat juist niet dient te gebeuren.

De reclame is verwarrend, zeker voor kinderen.

 

Het verweer

 

Namens Heineken is onder meer het volgende meegedeeld.

De uiting heeft betrekking op Heineken Extra Cold, het concept met tot 0 graden Celsius gekoelde pilsener. Heineken heeft de uiting alleen op een volwassen publiek van 18 jaar en ouder gericht. Daarom is de als consumptie-ijs voor volwassenen bekend staande Cornetto-vorm gekozen en niet een verpakking die bekend staat als aansprekend voor minderjarigen, zoals de Raket of Calippo.  

Het is duidelijk dat er met een knipoog wordt onderstreept dat het gaat om ijskoud gekoeld Heineken bier, niet om een “ijsje”. Van verwarring is geen sprake. 

 

 

 

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de abri-affiche is onder de aanhef “KOUD, KOUDER, EXTRA COLD” een taps toelopend glas Heineken bier afgebeeld, voorzien van een deels afgescheurde wikkel, alsof het een ijsje (in Cornetto-vorm) betreft. Deze combinatie van woord en beeld houdt naar het oordeel van de Commissie kennelijk een speelse aanprijzing in van Heineken bier, meer in het bijzonder van de lage temperatuur daarvan. Bij verweer heeft adverteerder meegedeeld dat Heineken Extra Cold een concept is met tot 0 graden Celsius gekoeld pilsener.  

Gelet op het bovenstaande en nu onderaan de uiting is vermeld: “Geen 16? Geen druppel” is de uiting voldoende herkenbaar als reclame voor alcoholhoudende drank. Van gevaar voor verwarring op dit punt is naar het oordeel van de Commissie geen sprake, ook niet waar het betreft minderjarigen. 

 

Evenmin kan worden geoordeeld dat de reclame specifiek is gericht tot minderjarigen, hetgeen in strijd zou zijn met artikel 10 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. De Commissie overweegt daartoe dat zij het niet aannemelijk acht dat de voor de uiting gebruikte verwijzing naar een ijsje in het algemeen dan wel een ijsje genaamd  “Cornetto” in het bijzonder specifiek minderjarigen aanspreekt.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken