De bestreden reclame-uiting
Het betreft een commercial van adverteerder in het kader van ‘Sale’ waarin onder meer is te zien te zien hoe een vrouw plastic zwart/gele tape om haar lichaam krijgt gewikkeld.
De klacht
De commercial geeft kinderen een slecht en gevaarlijk voorbeeld. Kinderen zien alleen het inwikkelen, maar niet dat de mond wordt vrijgehouden. Op plastic verpakkingen wordt altijd gewaarschuwd voor kans op verstikking. Dit wordt door de reclame eigenlijk gestimuleerd.
Het oordeel van de voorzitter
Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met criteria zoals de goede smaak of het fatsoen, zoals kennelijk met de klacht is bedoeld, stelt de voorzitter van de Reclame Code Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die criteria. Met inachtneming van deze terughoudendheid oordeelt de voorzitter als volgt.
Het enkele feit dat in de televisiecommercial kort is te zien hoe een vrouw met plastic tape wordt omwikkeld, is onvoldoende om te oordelen dat sprake is van een oproep tot gevaarlijk gedrag. De voorzitter acht het verder niet aannemelijk dat kinderen in de beelden aanleiding zullen zien de getoonde situatie na te volgen. De commercial is ook onmiskenbaar niet op kinderen gericht. Op grond van het voorgaande zijn de grenzen van het toelaatbare niet overschreden en wordt de klacht afgewezen.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.