De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van Albert Heijn waarin een vader en moeder ontdekken dat zij vergeten zijn dat hun kind die avond zijn schoen mag zetten. Daarop zegt de vrouw tegen de man: “I think someone has to jump on his bike to go to Albert Heijn”. De volgende dag zegt het kind, als het een cadeau in zijn schoen vindt: ‘Thank you Sinterklaasje.”.
Samenvatting van de klacht
De televisiecommercial ondermijnt het geloof van kinderen in Sinterklaas.
Het oordeel van de voorzitter
In de televisiecommercial wordt de situatie uitgebeeld dat ouders Engels tegen elkaar praten om hun kind niet te laten merken dat zij overleggen over een Sinterklaascadeau voor in de schoen. Naar het oordeel van de voorzitter zullen kinderen die nog in Sinterklaas geloven door hun jonge leeftijd de televisiecommercial niet zo begrijpen dat Sinterklaas in werkelijkheid niet bestaat.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.