De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van Albert Heijn met daarin een verhaallijn van een jongen die een spreekbeurt houdt op school, waarna twee andere scholieren tot verbazing van de leraar zijn spreekbeurt prijzen. Vervolgens blijkt dat de jongen degenen die een positief commentaar hebben gegeven ‘beloond’ met oceaanplaatjes.
Samenvatting van de klacht
Klager heeft twintig jaar voor de klas gestaan en heeft kinderen altijd geleerd eerlijk te zijn. Tot zijn grote verbazing en ergernis is in de televisiecommercial te zien hoe een jongen voor zijn spreekbeurt kinderen uit de klas omkoopt met oceaanplaatjes. Klager vindt dit walgelijk en stelt dat het “not done” is om kinderen zo op te voeden en ouders te dwingen bij Albert Heijn te kopen.
Het oordeel van de voorzitter
In de televisiecommercial is onmiskenbaar sprake van een grap. De voorzitter heeft begrip voor het feit dat niet iedereen deze grap zal waarderen, te meer nu onderdeel van de grap is dat een kind andere kinderen ‘omkoopt’ in verband met een spreekbeurt. Dat is echter onvoldoende om de televisiecommercial in strijd te achten met hetgeen maatschappelijk toelaatbaar is. Adverteerder roept niet op tot navolging van het getoonde gedrag en de voorzitter acht het ook niet aannemelijk dat de televisiecommercial tot ongewenst gedrag zal leiden. De klacht kan op grond van het voorgaande niet tot het oordeel leiden dat de uiting in strijd is met de Nederlandse Reclame Codes.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.