De bestreden reclame-uiting
Het gaat om een televisiecommercial van Karwei waarin een klussende minderjarige jongen te zien is. Na een dag klussen zit de jongen samen met zijn moeder op de bank en zegt tegen zijn moeder dat ze een wijntje hebben verdiend. De moeder corrigeert hem en zegt “limo”.
Samenvatting van de klacht
Klager stelt dat met deze reclame het drinken van alcohol door een minderjarige wordt aangemoedigd.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter stelt voorop dat de televisiecommercial onmiskenbaar gericht is op de verkoop van bouwmaterialen en niet op de aanprijzing van alcoholische dranken. Het kind in de televisiecommercial vervult de rol van een volwassene. Immers, doorgaans zijn het volwassenen die in en rondom het huis klussen, niet kinderen. Het is daarnaast geen onbekend verschijnsel dat bepaalde volwassenen na een dag hard klussen, een alcoholisch drankje nuttigen. Het is duidelijk dat het kind die situatie wil nadoen en dus zijn moeder voorstelt een wijntje te doen. De jongen vraagt het met een blik waarmee hij te kennen geeft zelf ook wel te begrijpen dat hij van zijn moeder geen wijntje zal krijgen. Lachend corrigeert zijn moeder hem en stelt een limonade voor. In het licht van het voorgaande, is de voorzitter van oordeel dat kinderen in de reclame op geen enkele wijze worden aangespoord om alcoholische dranken te gaan nuttigen.
Gelet hierop beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.