De bestreden reclame-uiting
Het betreft de televisiereclame waarin reclame wordt gemaakt voor de actie waarbij men bij € 15 aan boodschappen een mini-product ontvangt.
De klacht
De mini-producten zijn lege verpakkingen. Een mini-product betekent een kleinere versie van het oorspronkelijke product, dus inclusief inhoud. Nu zij niet gevuld zijn, maakt adverteerder zich schuldig aan misleidende reclame.
Het verweer
Uit de voor deze actie gemaakte reclame blijkt voldoende duidelijk dat het gaat om speelgoed. De mini-producten zijn immers bedoeld voor kinderen die met het speelgoed zelf winkeltje kunnen spelen. Het ligt voor de hand dat speelgoedproducten naar hun aard, mede gelet op alle kwaliteitseisen die gelden voor speelgoed, geen inhoud hebben. De gemiddelde consument begrijpt dat tijdens de onderhavige Winkel-actie de mini-producten als speelgoed, en dus zonder inhoud, worden weggegeven.
Van misleidende reclame is geen sprake.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de klacht de Commissie geen aanleiding zal geven een aanbeveling te doen. Hij overweegt daartoe het volgende.
Uit het feit dat de mini-producten bedoeld zijn voor kinderen, om daarmee te spelen in het in het kader van deze actie verkrijgbare Albert Heijn-winkeltje, acht de voorzitter het voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat het gaat om lege verpakkinkjes die een sterk verkleinde uitvoering zijn van het oorspronkelijke product. Het feit dat de mini-producten niet zijn gevuld, leidt niet tot het oordeel dat sprake is van misleidende reclame.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.