De bestreden uiting
Het betreft een televisie-commercial voor wohi.nl waarin na elkaar verschillende producten worden getoond, waaronder lego en een wijnpakket. Twee jonge kinderen, die naar het voorbij komende aanbod kijken, zijn daarbij continu in beeld.
De klacht
In de commercial wordt aan kinderen van ongeveer twee en vier jaar oud onder meer wijn getoond. Klaagster vraagt zich af kinderen niet moeten worden beschermd tegen het in aanraking komen met alcoholhoudende drank.
Het verweer
Adverteerder voert aan dat wohi.nl een webshop is waarop meer dan 250.000 artikelen worden aangeboden. De commercial-reeks heeft tot doel om de veelzijdigheid van de winkel onder de aandacht te brengen. Adverteerder ziet geen enkel verband tussen kinderen en alcohol.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is, ook na het gevoerde verweer, van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen. Hij overweegt daartoe het volgende.
Op grond van de klacht dient de reclame-uiting, die onder meer reclame voor alcoholhoudende drank bevat, te worden getoetst aan de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RVA) 2012.
In artikel 11 van deze code is bepaald dat reclame voor alcoholhoudende drank geen personen mag tonen die jonger zijn of evident jonger lijken dan 18 jaar. Voorts is in dit artikel bepaald dat voor reclame-uitingen waarbij gebruik wordt gemaakt van geënsceneerde situaties met scripts en modellen die door of in opdracht van de adverteerder worden ingehuurd, geen personen die jonger zijn of evident jonger lijken dan 25 jaar getoond mogen worden.
Gelet op het voorgaande is de onderhavige televisie-commercial, waarin zeer jonge kinderen worden getoond, in strijd met het genoemde artikel 11 RVA.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de bestreden reclame-uiting in strijd met artikel 11 RVA. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.