De bestreden reclame-uiting
Het betreft de folder waarin de Marvel Super Helden actie van PLUS wordt aangeprezen, meer specifiek de volgende tekst:
“Vind jij een gouden Spider-man?
Tussen alle Marvel Super Helden zit een ‘special edition’: de Gouden Spider-man. Als je deze vindt, win je altijd één van de vette prijzen!”
De klacht
In de flyer wordt meegedeeld dat bij het aantreffen van een gouden spiderman “altijd één van de vette prijzen” wordt gewonnen. Toen klagers zoon de bij het gouden poppetje gevoegde code invulde om te zien welke prijs hij gewonnen had, verscheen echter de mededeling dat hij helaas geen prijs had gewonnen, maar als troost kon gaan meespelen in zijn eigen superheldenverhaal door middel van een digitale krant, die eventueel kan worden uitgeprint. Klaagsters zoon was hierover zeer teleurgesteld. Deze digitale krant is niet de vette prijs die kinderen verwachten. De uiting is daarom misleidend voor kinderen.
Het verweer
Deelnemers aan de Marvel Superheldenactie kunnen, naast de 17 ‘gewone’ superhelden, een gouden spiderman krijgen. Bij de gouden spidermanpoppetjes zit een kaartje met een unieke code, waarmee kans wordt gemaakt op de hoofdprijs (het inspreken van een stem in een Disney XD serie) of één van de 100 goodiebags. Wanneer niet een van deze prijzen is gewonnen, dan wint men altijd een digitale prijs. Deze prijs houdt in dat een foto kan worden geüpload in een filmpje, waarna de foto in het lichaam van een superheld wordt geplaatst. Van het avontuur dat deze superheld beleeft, wordt een krantje gemaakt dat desgewenst geprint kan worden. PLUS meent met de ter beschikking gestelde prijzen “vette prijzen” weg te geven. Daarbij moet worden uitgegaan van de betekenis die “vet” (volgens het online Van Dale woordenboek) heeft in jongerentaal: te gek, gaaf, leuk.
Het oordeel van de Commissie
Nu de flyer betreffende de Superheldenactie, gelet op de inhoud, vormgeving en het taalgebruik daarvan, kennelijk geheel of gedeeltelijk tot kinderen is gericht, is hierop de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC) van toepassing. Reclame die op kinderen is gericht, mag volgens artikel 1 KJC niets in woord, geluid of beeld bevatten waardoor kinderen op enigerlei wijze worden misleid over de mogelijkheid en eigenschappen van het aangeboden product. Daarbij dient, blijkens de toelichting bij genoemd artikel 1, rekening te worden gehouden met hun bevattingsvermogen en verwachtingspatroon.
In de bestreden uiting wordt gesteld dat je bij het vinden van een gouden spiderman “altijd één van de vette prijzen” wint. Naar het oordeel van de Commissie zullen kinderen de omschrijving “vette prijzen” opvatten als “te gekke prijzen”. Het inspreken van een stem in een Disney XD-serie en het winnen van een goodiebag zullen door kinderen gekwalificeerd (kunnen) worden als “vette prijzen”. Aannemelijk is echter dat kinderen de digitale prijs niet als een “vette prijs” maar (hooguit) als een troostprijs zullen beschouwen, mede naar aanleiding van de mededeling “Helaas, je hebt niet de hoofdprijs of een goodiebag gewonnen”, welke mededeling verschijnt als blijkt dat de ingevoerde code – slechts – recht geeft op de digitale prijs. Nu kinderen op basis van de mededeling “Als je deze vindt, win je altijd één van de vette prijzen!” meeromvattende prijzen (kunnen) verwachten dan waarvan in werkelijkheid sprake is, acht de Commissie de bestreden uiting misleidend voor kinderen en om die reden in strijd met artikel 1 KJC.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 1 KJC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.