a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

detailhandel (supermarkt etc.)

Dossiernr:

2014/00375A

Datum:

25-06-2014

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft:

1) de folder waarin de Marvel Superhelden-actie van PLUS wordt aangeprezen, meer specifiek de volgende tekst:

“Vind jij een gouden Spider-man?

Tussen alle Marvel Super Helden zit een ‘special edition’: de Gouden Spider-man. Als je deze vindt, win je altijd één van de vette prijzen!”

2) de televisiecommercial betreffende de PLUS Superhelden-actie.

De klacht

In de folder wordt meegedeeld dat bij het aantreffen van een gouden spiderman “altijd één van de vette prijzen” wordt gewonnen. Toen klagers kinderen adverteerders website bezochten om te zien welke prijs zij gewonnen hadden met hun gouden spiderman, zagen zij echter teleurgesteld de mededeling dat zij niets hadden gewonnen. Een krant die zelf kan worden uitgeprint is immers amper een prijs te noemen.

Het verweer

Deelnemers aan de Marvel Superheldenactie kunnen, naast de 17 ‘gewone’ superhelden, een gouden spiderman krijgen. Bij de gouden spidermanpoppetjes zit een kaartje met een unieke code, waarmee kans wordt gemaakt op de hoofdprijs (het inspreken van een stem in een Disney XD serie) of één van de 100 goodiebags. Wanneer niet een van deze prijzen is gewonnen, dan wint men altijd een digitale prijs. Deze prijs houdt in dat een foto kan worden geüpload in een filmpje, waarna de foto in het lichaam van een superheld wordt geplaatst. Van het avontuur dat deze superheld beleeft, wordt een krantje gemaakt dat desgewenst geprint kan worden. PLUS meent met de ter beschikking gestelde prijzen “vette prijzen” weg te geven. Daarbij moet worden uitgegaan van de betekenis die “vet” (volgens het online Van Dale woordenboek) heeft in jongerentaal: te gek, gaaf, leuk.

Het oordeel van de Commissie

Ad 1)

Nu de flyer betreffende de Superheldenactie, gelet op de inhoud, vormgeving en het taalgebruik daarvan, kennelijk geheel of gedeeltelijk tot kinderen is gericht, is hierop de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC) van toepassing. Reclame die op kinderen is gericht, mag volgens artikel 1 KJC niets in woord, geluid of beeld bevatten waardoor kinderen op enigerlei wijze worden misleid over de mogelijkheid en eigenschappen van het aangeboden product. Daarbij dient, blijkens de toelichting bij genoemd artikel 1, rekening te worden gehouden met hun bevattingsvermogen en verwachtingspatroon.

In de bestreden uiting wordt gesteld dat je bij het vinden van een gouden spiderman “altijd één van de vette prijzen” wint. Naar het oordeel van de Commissie zullen kinderen de omschrijving “vette prijzen” opvatten als “te gekke prijzen”. Het inspreken van een stem in een Disney XD-serie en het winnen van een goodiebag zullen door kinderen gekwalificeerd (kunnen) worden als “vette prijzen”. Aannemelijk is echter dat kinderen de digitale prijs niet als een “vette prijs” maar (hooguit) als een troostprijs zullen beschouwen, mede naar aanleiding van de mededeling “Helaas, je hebt niet de hoofdprijs of een goodiebag gewonnen”, welke mededeling verschijnt als blijkt dat de ingevoerde code – slechts – recht geeft op de digitale prijs. Nu kinderen op basis van de mededeling “Als je deze vindt, win je altijd één van de vette prijzen!” meeromvattende prijzen (kunnen) verwachten dan waarvan in werkelijkheid sprake is, acht de Commissie de bestreden uiting misleidend voor kinderen en om die reden in strijd met artikel 1 KJC.

Ad 2)

Nu in de televisiecommercial alleen wordt gezegd “Wordt ook een superheld” en “Spaar bij PLUS voor Marvel Superhelden”, en niet over (vette) prijzen wordt gesproken, wordt de klacht voor zover deze betrekking heeft op de televisiecommercial afgewezen.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie acht de onder 1) beschreven reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 1 KJC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. De Commissie wijst de klacht voor het overige af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken