De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial waarin is te zien hoe een vrouw met een strijkijzer moeizaam haar haren strijkt om deze te stijlen. Vervolgens zijn diverse producten te zien en wordt onder meer gezegd: “Voordat je wat koopt, kijk wat ‘ie kan op www.kieskeurig.nl”.
De klacht
Het gevaar bestaat dat kinderen de getoonde situatie zullen navolgen, hetgeen gevaarlijk is.
Het oordeel van de voorzitter
Naar het oordeel van de voorzitter blijkt uit de televisiecommercial voldoende duidelijk dat deze juist is bedoeld om een voorbeeld te geven van een onwenselijke situatie, in die zin dat men beter via Kieskeurig.nl een geschikt product kan kiezen. Ook minderjarigen zal deze boodschap niet ontgaan. De reclame-uiting roept derhalve niet op tot navolging terwijl de voorzitter het ook overigens niet aannemelijk acht dat de getoonde beelden zullen worden nagevolgd. Om die reden wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.