a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Financiele) dienstverlening

Dossiernr:

2008/01250

Datum:

23-02-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

 De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een radiocommercial waarin onder meer het volgende wordt gezegd: “Wie zorgt verdient een bijzondere zorgverzekering. Heel bijzonder van IZZ. Kinderen tot 30 jaar gratis meeverzekerd. IZZ. Zorg voor de zorg. IZZ.nl”

 

De klacht

 

Klager betaalt voor haar kind van 18 jaar € 90,-. Bij navraag bij adverteerder bleek dat de reclame-uiting alleen ziet op de aanvullende verzekering en niet op de basispremie. De reclame-uiting is misleidend.

 

Het verweer

 

In de Zorgverzekeringswet is bepaald dat verzekerden vanaf 18 jaar premie verschuldigd zijn voor de Basisverzekering. Voorts is het, gelet op de beperkingen van het betreffende communicatiemedium, onmogelijk om alle condities van de zorgverzekering in deze radiocommercial te vermelden. In de uitingen van adverteerder wordt dan ook verwezen naar de website. Gezien het voorgaande is de uiting niet misleidend.

 

 Het oordeel van de Commissie

 

Naar het oordeel van de Commissie wordt in de uiting de suggestie gewekt dat kinderen (tot 30 jaar) gratis zijn meeverzekerd. Gebleken is echter – en dit is door adverteerder bevestigd – dat het gratis meeverzekeren van kinderen vanaf 18 jaar uitsluitend geldt voor de aanvullende verzekering van adverteerder. De Commissie is van mening dat de uiting gelet hierop onvoldoende duidelijk, dan wel onvolledig is. Voorts is de Commissie van mening dat hierdoor de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden om een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Gelet hierop is de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Meer specifiek is de uiting onduidelijk ten aanzien van één van de voornaamste kenmerken van het product van adverteerder, zoals bedoeld in 8.2 sub b NRC. Misleidende reclame is oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.

 

De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met

het bepaalde in artikel 7 van de NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken