a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Financiele) dienstverlening

Dossiernr:

2009/00081B

Datum:

13-02-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial voor een autoverzekering van adverteerder. In de commercial zijn verschillende personen te zien die van daken van hoge gebouwen af­springen. In de commercial wordt, onder begeleiding van muziek, onder meer gezegd:

“Het afsluiten van een autoverzekering voelt vaak als een sprong in het diepe. Kijk en vergelijk op allsecur.nl. Dan weet je zeker dat je goed terecht komt.”

Aan het slot van de commercial is te zien dat de personen die naar beneden springen

op een grote berg zachte kussens terechtkomen.

De klacht

De reclame zet aan om van gebouwen af te springen. Kinderen en mensen met een be­perkt inlevingsvermogen zullen denken dat zij dan, net zoals in de commercial, op kus­sens vallen. De commercial is daarom een bedreiging van de geestelijke en/of licha­me­lijke gezondheid, alsook mislei­dend en niet geschikt voor kinderen zoals bedoeld in artikel 2 aanhef en onder d van de Kinder- en Jeugdreclamecode.

Het verweer

De boodschap van de commercial is dat het afsluiten van een nieuwe autoverzekering vaak aanvoelt als “een sprong in het diepe”, maar bij adverteerder toch veilig en voorde­lig is voor de consument. Adverteerder heeft in verband daarmee gekozen voor de meta­foor dat per­sonen vanaf hoge daken springen en vervolgens zacht landen op witte kus­sens, die symbool staan voor adverteerder. De beelden van de personen die naar bene­den springen vormen geen bedreiging van de gees­telijke en/of lichamelijke gezondheid. Er is geen kans op navolging, omdat de beelden duidelijk overdreven en niet realistisch zijn bedoeld. Kinderen zal dat niet ontgaan. Dit is ook door de Stichting Reklame Rak­kers aan adverteerder bevestigd. De commercial is niet gericht op kinderen, zodat de Kinder- en Jeugdreclamecode niet van toepassing is.

De mondelinge behandeling

Adverteerder heeft vóór en na het uitzenden van de commercial onderzoek gedaan naar de vraag hoe personen deze waarderen. In beide onderzoeken beoordeelt de overgrote meerderheid van de ondervraagden de commercial positief. Het is inherent aan de wijze waarop de metafoor is gevisualiseerd dat deze niet door iedereen wordt gewaardeerd.

Het oordeel van de Commissie

1. In de commercial zijn personen te zien die van daken van hoge ge­bou­­wen springen.  Het enkele feit dat dit in beeld wordt gebracht, brengt naar het oordeel van de Commis­sie nog niet mee dat men­sen daardoor ertoe worden aangezet om dit voor­beeld zon­der meer na te volgen. Het gaat duidelijk om een situatie waarin, blijkens het verdere verloop van de commercial, men­sen van hoge ge­bou­wen af­springen in de we­tenschap dat zij op een grote hoeveelheid zachte kus­sens zul­len terechtkomen. Ook kwets­ba­re groe­pen, waaronder kinderen, zal dat niet ontgaan. Het zal hen evenmin ontgaan dat de beelden niet realistisch zijn bedoeld, maar als boodschap hebben dat men zich veilig bij adver­teer­der kan verzekeren. Dit blijkt ook uit het begeleidende commentaar, te weten dat het afsluiten van een auto­verze­kering een sprong in het diepe is, maar dat men bij adver­teerder goed terechtkomt.

2. Op grond van het voorgaande is niet aannemelijk dat de commercial men­sen ertoe aanzet om van gebou­wen af te springen. De klacht mist derhalve feite­lijke grond­slag en kan om die reden niet slagen.

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken