De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor een autoverzekering van adverteerder. In de commercial zijn verschillende personen te zien die van daken van hoge gebouwen afspringen. In de commercial wordt, onder begeleiding van muziek, onder meer gezegd:
“Het afsluiten van een autoverzekering voelt vaak als een sprong in het diepe. Kijk en vergelijk op allsecur.nl. Dan weet je zeker dat je goed terecht komt.”
Aan het slot van de commercial is te zien dat de personen die naar beneden springen
op een grote berg zachte kussens terechtkomen.
De klacht
De reclame zet aan om van gebouwen af te springen. Kinderen en mensen met een beperkt inlevingsvermogen zullen denken dat zij dan, net zoals in de commercial, op kussens vallen. De commercial is daarom een bedreiging van de geestelijke en/of lichamelijke gezondheid, alsook misleidend en niet geschikt voor kinderen zoals bedoeld in artikel 2 aanhef en onder d van de Kinder- en Jeugdreclamecode.
Het verweer
De boodschap van de commercial is dat het afsluiten van een nieuwe autoverzekering vaak aanvoelt als “een sprong in het diepe”, maar bij adverteerder toch veilig en voordelig is voor de consument. Adverteerder heeft in verband daarmee gekozen voor de metafoor dat personen vanaf hoge daken springen en vervolgens zacht landen op witte kussens, die symbool staan voor adverteerder. De beelden van de personen die naar beneden springen vormen geen bedreiging van de geestelijke en/of lichamelijke gezondheid. Er is geen kans op navolging, omdat de beelden duidelijk overdreven en niet realistisch zijn bedoeld. Kinderen zal dat niet ontgaan. Dit is ook door de Stichting Reklame Rakkers aan adverteerder bevestigd. De commercial is niet gericht op kinderen, zodat de Kinder- en Jeugdreclamecode niet van toepassing is.
De mondelinge behandeling
Adverteerder heeft vóór en na het uitzenden van de commercial onderzoek gedaan naar de vraag hoe personen deze waarderen. In beide onderzoeken beoordeelt de overgrote meerderheid van de ondervraagden de commercial positief. Het is inherent aan de wijze waarop de metafoor is gevisualiseerd dat deze niet door iedereen wordt gewaardeerd.
Het oordeel van de Commissie
1. In de commercial zijn personen te zien die van daken van hoge gebouwen springen. Het enkele feit dat dit in beeld wordt gebracht, brengt naar het oordeel van de Commissie nog niet mee dat mensen daardoor ertoe worden aangezet om dit voorbeeld zonder meer na te volgen. Het gaat duidelijk om een situatie waarin, blijkens het verdere verloop van de commercial, mensen van hoge gebouwen afspringen in de wetenschap dat zij op een grote hoeveelheid zachte kussens zullen terechtkomen. Ook kwetsbare groepen, waaronder kinderen, zal dat niet ontgaan. Het zal hen evenmin ontgaan dat de beelden niet realistisch zijn bedoeld, maar als boodschap hebben dat men zich veilig bij adverteerder kan verzekeren. Dit blijkt ook uit het begeleidende commentaar, te weten dat het afsluiten van een autoverzekering een sprong in het diepe is, maar dat men bij adverteerder goed terechtkomt.
2. Op grond van het voorgaande is niet aannemelijk dat de commercial mensen ertoe aanzet om van gebouwen af te springen. De klacht mist derhalve feitelijke grondslag en kan om die reden niet slagen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.