De bestreden reclame-uiting
De klacht betreft een televisiereclame waarin reclame wordt gemaakt voor een bij Postkrediet af te sluiten persoonlijke lening.
Getoond wordt dat een leraar (A) die op de fiets, weer te laat, bij zijn school aankomt. De lerares (B) die de leerlingen van zijn klas alvast aan het werk heeft gezet, wijst hem op het gemak waarmee men bij Postkrediet een lening kan aanvragen
Het gesprek tussen de te laat gekomen leraar en de lerares gaat als volgt:
A: “Sorry, weer autopech”
B: “Ik dacht dat jij een lening aan zou vragen voor een nieuwe auto”
A: “Ja. Daar ben ik mee bezig, maar al dat papierwerk!”
B: “Waarom ga je niet naar Postkrediet, daar kun je in drie stappen een lening aanvragen”
A: “in drie stappen?”
B: “Ja, daarom noemen ze het “één, twee, drie Postkrediet””.
De klacht
Tegen de te laat gekomen leraar wordt gezegd dat hij een lening af kan sluiten om een auto te kopen zodat hij weer op tijd komt. De kinderen die in de klas zitten, wordt hierdoor geleerd dat lenen goed is en ook normaal is. Het is in strijd met de goede smaak om in deze (crisis)tijd kinderen te leren om nog meer te lenen.
Het verweer
Het gesprek vindt plaats in het bijzijn van de kinderen, maar er is niets dat er op duidt dat zij het gesprek volgen of dat ze meeluisteren. Het is ook niet de bedoeling om kinderen te leren dat lenen goed of normaal zou zijn.
Het oordeel van de Commissie
Niets duidt er op dat de kinderen kunnen horen wat er wordt gezegd. Ze zijn op de achtergrond zichtbaar aan het werk en zitten gebogen over hun schriftje. Derhalve kan niet worden geoordeeld dat in de uiting kinderen wordt geleerd dat lenen goed dan wel normaal zou zijn.
Gelet op het vorenstaande kan niet worden geoordeeld dat de uiting in strijd is met de goede smaak.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.