a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Financiele) dienstverlening

Dossiernr:

2010/00970

Datum:

14-03-2011

Uitspraak:

dVAF bevestigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Kinderen en jongeren

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden uiting

           

Het betreft de televisiecommercial “SNS Bank van familie Kaptan”, waarin de hypotheken van SNS Bank worden aangeprezen.

In de commercial is een gezin te zien dat een huis bezoekt dat te koop staat. Terwijl de vader de regenpijp inspecteert, houdt de moeder met een schuin oog de zoon en dochter in de gaten die in de achtertuin op een trampoline springen.

 

De klacht

 

In de televisiecommercial wordt een onveilige situatie in beeld gebracht, omdat de trampoline niet gelijkvloers en niet van een net voorzien is en twee kinderen tegelijkertijd springen. Klaagster vraagt zich af hoe zij haar kinderen ervan kan overtuigen dat ze verkeerd bezig zijn als deze situatie dagelijks in beeld is.

 

De beslissing van de voorzitter

 

Naar het oordeel van de voorzitter zal de klacht de Commissie geen aanleiding geven tot het doen van een aanbeveling, omdat de commercial niet van dien aard wordt geacht dat de grens van het toelaatbare is overschreden. Het enkele feit dat in de commercial een situatie wordt getoond die mogelijk als onveilig wordt beschouwd, brengt naar het oordeel van de voorzitter niet mee dat deze in strijd is met enige bepaling van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

 

Het bezwaar tegen de beslissing van de voorzitter

 

Klaagster verwijst naar de uitdraai van een blog op seniorennet.be, waarin tips worden gegeven voor het veilig gebruiken van een trampoline. Zo wordt geadviseerd kinderen onder de zes jaar niet te laten springen op een trampoline, niet meer dan één springer tegelijk te laten springen en een veiligheidsnet rond de trampoline aan te brengen.

 

Het verweer

 

In de commercial wordt een herkenbare, menselijke en realistische situatie in beeld gebracht met het doel de consument te laten weten dat SNS Bank een goede hypotheek voor het gezin heeft. Met het enthousiasme van de kinderen op de trampoline wordt het enthousiasme van het gezin voor het te koop staande huis gesymboliseerd. De commercial, die in de periode 4 tot 24 oktober 2010 is uitgezonden, is niet in strijd met enige bepaling van de NRC.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de bestreden televisiecommercial zijn twee kinderen – ouder dan zes jaar – te zien die tegelijkertijd op een trampoline springen. Hoewel niet valt uit te sluiten dat het springen op een trampoline tot ongelukjes of blessures leidt, is naar het oordeel van de Commissie geen sprake van strijd met enige bepaling van de NRC, zodat als volgt wordt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie bevestigt de beslissing van de voorzitter. 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken