a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Financiele) dienstverlening

Dossiernr:

2013/00400

Datum:

27-06-2013

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiereclame.

De uiting vangt aan met beelden en geluiden van deels ontblote en getatoeëerde mensen die met kettingen aan elkaar vast lijken te liggen. Aan de muur hangt een persoon, vastgemaakt met tape. Intussen gaat de telefoon. Een persoon, naar later blijkt Anouk, deelneemster voor Nederland aan het Eurovisie Songfestival 2013, loopt naar de telefoon, waarbij zij één van de ontblote personen -die buiten bewustzijn verkeert- aan een ketting met zich mee sleept over de vloer. Daarna neemt Anouk de telefoon aan. Aan haar wordt gevraagd waar zij is, nu zij kennelijk aan de beurt is om op te treden tijdens het Songfestival. Anouk valt radeloos achterover op een bed. Tot slot verschijnt in beeld: “Even Apeldoorn bellen”.

 

De klacht

 

De uiting is in strijd met de goede zeden, smakeloos en bijna schokkend.

Klaagster wijst op het tijdstip van uitzenden, 19.30 uur, direct na Spangas, een kinderprogramma. Klaagsters kinderen schrokken van de beelden en begrepen er niets van.

 

Het verweer

 

Namens adverteerder is onder meer het volgende meegedeeld.

 

De commercial is de 54e in de serie met de slotopmerking “Even Apeldoorn bellen”. In de bewuste commercials wordt altijd een situatie weergegeven waarin iets faliekant mis dreigt te gaan. De filmpjes zijn altijd met een knipoog.

 

De uitgangspunten van adverteerder zijn altijd geweest: geen drank, sigaretten of seksverheerlijking. In de onderhavige uiting wordt de nasleep van een “wild” feest weergegeven, waarbij geen naakte, rokende of drinkende mensen zijn te zien. Ook de suggestie van naakt is niet gewekt.

 

In dit geval heeft adverteerder reclamezendtijd ingekocht vóór het (voor volwassenen bedoelde) programma “De Wereld Draait Door”, dat begint om 19.30 uur en volgt op het jeugdprogramma Spangas. Er is geen specifieke inkoop gedaan op jeugdprogramma’s. Overigens is Spangas een programma dat bedoeld is voor en gaat over middelbare scholieren. Er is geen sprake van zeer jeugdige kijkers.

 

Inmiddels wordt de commercial, een inhaker op het Songfestival dat is afgelopen, niet meer uitgezonden. Adverteerder is op dit moment evenmin voornemens de commercial opnieuw uit te zenden.

 

Mocht de uiting onbedoeld schokkend zijn geweest voor een deel van de kijkers, dan spijt dat adverteerder. 

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie vat de klacht op in die zin dat klaagster de uiting in strijd acht met de goede zeden en de goede smaak, zeker gezien het tijdstip van uitzenden daarvan.   

 

Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met (één van) deze criteria stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter daarvan. De Commissie volstaat ermee te beoordelen of naar de huidige algemene maatschappelijke opvattingen de grenzen van het toelaatbare worden overschreden, mede gelet op het publiek dat door de uiting wordt bereikt.

 

De uiting toont beelden -van zoals adverteerder het omschrijft- “de nasleep van een “wild” feest”. De bewuste beelden acht de Commissie voor de gemiddelde volwassen kijker niet van dien aard, dat de grens van het toelaatbare wordt overschreden. Voor zover jeugdige kijkers met de uiting worden geconfronteerd, ligt dit naar het oordeel van de Commissie anders. De Commissie acht het aannemelijk dat de beelden en geluiden van deels ontblote en getatoeëerde mensen die met kettingen aan elkaar vast lijken te liggen, waarvan er één over de grond wordt gesleept, en een persoon vastgetaped is aan de muur, voor (een deel van de) jeugdige kijkers beangstigend kunnen zijn. Om die reden acht zij de uiting in strijd met de goede smaak als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur.  

 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist. 

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 2 NRC, voor zover de reclame wordt uitgezonden vóór 20.00 uur.

Voor zover uitzending in de toekomst nog mocht plaatsvinden, beveelt de Commissie adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en stelt zij als voorwaarde aan het tijdstip van uitzenden dat uitzending geschiedt na 20.00 uur.

Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken