De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame voor Renault Twingo, waarin te zien is dat een jonge vrouw bij een oudere vrouw in een Renault Twingo zit. De oudere vrouw zit achter het stuur. Als de jonge vrouw haar tas opent, valt er een condoom uit met een roze/rode kleur. Terwijl de oude vrouw de condoom opraapt en in haar zak steekt, zegt ze: “I thought you didn’t like strawberries”.
De pay-off luidt: “Twingo houdt je jong”.
De klacht
De klacht kan als volgt worden samengevat.
Klager acht de reclame ‘ver beneden alle peil’ en ongeschikt voor uitzending om 19.15 uur. Deze reclame is uitsluitend geschikt voor pubers.
Voorts ontgaat klager het verband tussen aardbeiensmaak, de leeftijd van de bestuurder en het type auto. Bovendien acht klager ‘sex in deze auto vanwege zijn afmetingen niet mogelijk’.
De beslissing tot terzijdelegging
De voorzitter oordeelde – kort gezegd – dat de uiting niet van dien aard is dat de grens van het toelaatbare wordt overschreden.
Het bezwaar tegen de terzijdelegging
Klager dient bezwaar in tegen de terzijdelegging en blijft bij zijn standpunt. Hij voegt hieraan toe dat de reclame-uiting in strijd is met de waarheid, met artikel 10 van de Nederlandse Reclame Code en artikel 1 van de Code voor personenauto’s (CVP).
Het verweer
De bezwaren van klager worden gemotiveerd weersproken.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie begrijpt de bezwaren van klager aldus, dat hij de reclame in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen zoals bedoeld in artikel 2, dan wel met de goede zeden zoals bedoeld in artikel 3 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Gelet op het subjectieve karakter van deze criteria, stelt de Commissie zich, bij de beoordeling of een uiting daarmee in strijd is, terughoudend op.
Met inachtneming van het voorgaande is de Commissie van oordeel dat de grenzen van het toelaatbare in dit geval niet zijn overschreden, ook niet voor zover de televisie-commercial is uitgezonden op tijdstippen dat kinderen naar de televisie kijken.
De commercial is kennelijk humoristisch bedoeld. Er worden geen expliciet seksueel getinte beelden getoond en voor de (zeer) jeugdige kijker zal niet duidelijk zijn dat hiernaar een toespeling wordt gemaakt.
Op grond van het voorgaande is de Commissie van oordeel dat de commercial de grenzen van het toelaatbare niet te buiten gaat. Dat een commercial van deze aard niet door een ieder zal worden gewaardeerd, leidt niet tot een ander oordeel.
De Commissie is van oordeel dat de uiting evenmin in strijd is met de waarheid, nu de zinsnede ‘houd je jong’ niet letterlijk opgevat moet worden. Ook is de uiting niet strijdig met artikel 1 CVP is, nu de snelheid niet als verkoopbevorderend argument wordt gebruikt.
Gelet op het voorgaande beslist de Commissie als volgt.
De beslissing
De Commissie bevestigt de beslissing van de voorzitter.