a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2011/00882

Datum:

01-12-2011

Uitspraak:

dVAF bevestigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Kinderen en jongeren

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiereclame voor Renault Twingo, waarin te zien is dat een jonge vrouw bij een oudere vrouw in een Renault Twingo zit. De oudere vrouw zit achter het stuur. Als de jonge vrouw haar tas opent, valt er een condoom uit met een roze/rode kleur. Terwijl de oude vrouw de condoom opraapt en in haar zak steekt, zegt ze: “I thought you didn’t like strawberries”.

 

De pay-off luidt: “Twingo houdt je jong”.

 

De klacht

 

De klacht kan als volgt worden samengevat.

 

Klager acht de reclame ‘ver beneden alle peil’ en ongeschikt voor uitzending om 19.15 uur. Deze reclame is uitsluitend geschikt voor pubers.

 

Voorts ontgaat klager het verband tussen aardbeiensmaak, de leeftijd van de bestuurder en het type auto. Bovendien acht klager ‘sex in deze auto vanwege zijn afmetingen niet mogelijk’.

 

De beslissing tot terzijdelegging

De voorzitter oordeelde – kort gezegd – dat de uiting niet van dien aard is dat de grens van het toelaatbare wordt overschreden.

Het bezwaar tegen de terzijdelegging

Klager dient bezwaar in tegen de terzijdelegging en blijft bij zijn standpunt. Hij voegt hieraan toe dat de reclame-uiting in strijd is met de waarheid, met artikel 10 van de Nederlandse Reclame Code en artikel 1 van de Code voor personenauto’s (CVP).

 

Het verweer

De bezwaren van klager worden gemotiveerd weersproken.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie begrijpt de bezwaren van klager aldus, dat hij de reclame in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen zoals bedoeld in artikel 2, dan wel met de goede zeden zoals bedoeld in artikel 3 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Gelet op het subjectieve karakter van deze criteria, stelt de Commissie zich, bij de beoordeling of een uiting daarmee in strijd is, terughoudend op.

 

Met inachtneming van het voorgaande is de Commissie van oordeel dat de grenzen van het toelaatbare in dit geval niet zijn overschreden, ook niet voor zover de televisie-commercial is uitgezonden op tijdstippen dat kinderen naar de televisie kijken.

 

De commercial is kennelijk humoristisch bedoeld. Er worden geen expliciet seksueel getinte beelden getoond en voor de (zeer) jeugdige kijker zal niet duidelijk zijn dat hiernaar een toespeling wordt gemaakt.  

Op grond van het voorgaande is de Commissie van oordeel dat de com­mer­cial de grenzen van het toe­laatbare niet te buiten gaat. Dat een commercial van deze aard niet door een ieder zal worden gewaardeerd, leidt niet tot een ander oordeel.

 

De Commissie is van oordeel dat de uiting evenmin in strijd is met de waarheid, nu de zinsnede ‘houd je jong’ niet letterlijk opgevat moet worden. Ook is de uiting niet strijdig met artikel 1 CVP is, nu de snelheid niet als verkoopbevorderend argument wordt gebruikt.

 

Gelet op het voorgaande beslist de Commissie als volgt.

 

De beslissing

 

De Commissie bevestigt de beslissing van de voorzitter.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken