De bestreden reclame-uiting
Het betreft een folder op de voorzijde waarvan onder meer staat:
“NIEUW IN NOORD-HOLLAND
SPECIALISTISCH
ADHD-CENTRUM
The Busy People
behandelt en begeleidt
volwassenen en kinderen”.
Daaronder staan drie aangevinkte hokjes met daarachter respectievelijk:
“geen wachtlijst”, “intensieve en effectieve behandelingen” en “behandeling wordt vergoed*”.
De asterisk achter “vergoed” verwijst naar de klein gedrukte mededeling rechts onderaan de achterzijde van de folder:
“PERCENTAGE AFHANKELIJK
VAN UW VERZEKERAAR”.
De klacht
Er is duidelijk aangevinkt dat de behandeling wordt vergoed. Vervolgens staat daarachter, verstopt in het haar van de op de voorzijde afgebeelde vrouw, een asterisk die verwijst naar hele kleine lettertjes op de achterzijde. Uit deze lettertjes blijkt dat het te vergoeden percentage afhankelijk is van de verzekeraar.
Klaagster vindt de uiting misleidend. Naar haar mening stellen “dergelijke praktijken” de gehele zorg in een kwaad daglicht.
Het verweer
Van onjuiste, onduidelijke of dubbelzinnige informatie is geen sprake.
De behandeling wordt immers vergoed door alle zorgverzekeraars en door middel van de asterisk wordt de extra informatie verstrekt dat het percentage van de vergoeding afhangt van de zorgverzekeraar.
Voorts wordt alle “essentiële informatie” gegeven in de folder. De beperkte ruimte van de folder leent zich er echter niet voor om de uitgebreide en gedetailleerde informatie over de vergoeding aan de consument over te brengen.
Adverteerder verzoekt de Commissie rekening te houden met de informatie die langs andere wegen voor de consument beschikbaar is. Zo worden klanten na aanmelding uitgebreid voorgelicht over de behandelingskosten, biedt de website informatie over de vergoeding en biedt adverteerder de service om voor aanvang van de behandeling kosteloos met de klant te bekijken wat de vergoeding zal zijn.
Het oordeel van de Commissie
Terwijl de mededeling “behandeling wordt vergoed” op de voorzijde van de folder op in het oog springende wijze is aangevinkt, blijkt pas bij nadere bestudering van de folder dat deze mededeling wordt gevolgd door een asterisk, die in zwart is gedrukt tegen de achtergrond van het rood-bruine haar van de op de voorzijde afgebeelde vrouw. Na het omdraaien van de folder blijkt de asterisk te verwijzen naar de relatief klein en bovendien in een andere richting dan de overige tekst gedrukte mededeling rechts onderaan de folder: “PERCENTAGE AFHANKELIJK
VAN UW VERZEKERAAR”.
Door bovenstaande opmaak kan de informatie, dat de hoogte van de vergoeding afhankelijk is van de verzekeraar, gemakkelijk aan de aandacht van de gemiddelde consument ontsnappen. Om die reden acht de Commissie de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de voordelen van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Noch het verweer dat de beperkte ruimte van de folder zich niet leent voor het geven van uitgebreide informatie noch het verweer dat via andere wegen ook informatie wordt verstrekt, leidt tot een ander oordeel. De omvang van de bestreden folder is voldoende om de consument duidelijk te informeren over de bewuste beperking wat betreft de vergoeding. Voorts dient een reclame-uiting op zichzelf in overeenstemming te zijn met de NRC.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.