a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2016/00361

Datum:

21-06-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een uiting op www.hansanders.nl. Daarin staat onder meer:

 

“2e bril heeelemaal gratis

 

Een 2e bril gratis.. maar dan ook echt hééélemaal gratis. Dus gegarandeerd niet

bijbetalen voor je 2e bril, ook niet als je die net zo compleet maakt als je eerste bril. Dat

kan echt bij Hans Anders! Want bij ons krijg je van 14 maart t/m 29 mei bij aankoop van

een complete bril (inclusief kraswerende laag en ontspiegeling) de 2e bril hééélemaal

gratis… met dezelfde kwaliteit montuur, glazen en opties. En je tweede bril mag ook een zonnebril op sterkte zijn, en ook dát is gratis. Wel zo lekker met de lente voor de deur.

 

Koop je als eerste bril bijvoorbeeld een merkmontuur met dunne comfortabele Varifocus

Excellent-glazen? Dan krijg je van ons zo’n zelfde bril cadeau met merkmontuur en extra

dunne comfortabele Varifocus Excellent glazen. Daarmee kan je voordeel flink oplopen.

Weten hoe dat werkt? Lees hier alles over deze actie en bekijk de voorbeelden”.

 

en

 

“Complete bril vanaf 79,-”

 

Ook wanneer je liever één bril koopt, ben je bij Hans Anders voordelig uit. Momenteel

hebben we al een complete enkelvoudige bril (dus inclusief kraswerende laag én

ontspiegeling) voor maar 79,-. Een complete varifocusbril is er al vanaf 129,-. En dit geldt ook voor een complete zonnebril op sterkte”

 

en

 

“Beste deal met het Bril Totaal Plan

 

Wil je regelmatig een nieuwe bril én heel voordelig uit zijn? Kies dan voor het Bril Totaal

Plan. Je betaalt een klein, vast bedrag per maand en na 1 of 2 jaar (afhankelijk van je

keuze) krijg je vanzelf een bericht in huis dat je een nieuwe bril mag komen uitzoeken.

 

Start je met het Bril Totaal Plan, dan profiteer je direct van de korting die oploopt tot wel

60%. Je mag namelijk direct bij start een complete bril uitzoeken voor het Bril Totaal Plan tarief. Een complete bril met dunne glazen (index 1.6) heb je al v.a. 84,-”

 

en

 

“Kids Deal

 

Speciaal voor onze jongste klanten hebben we een complete (kinder)bril van 219,- voor 129,-. De bril is voorzien van extra dunne glazen (index 1.6, t.w.v. 50,-). Het voordeel daarvan is niet alleen dat ze mooi dun zijn, maar ook steviger. En dat is bij een kinderbril geen overbodige luxe. En gaat er onverhoopt toch iets mis met de bril, dan biedt het Bril Garant Plan (t.wv. 25,-) uitkomst. Hiermee heb je namelijk 2 jaar lang zekerheid bij schade, breuk diefstal of verlies van de bril.

 

De totale waarde van deze bril is 224,- en tijdelijk betaal je maar 129,-. Dat is een korting van meer dan 40%”.

 

Onderaan de uiting staat, naar de Commissie uit de bijlage bij het verweer begrijpt onder het kopje “Actievoorwaarden”:

 

“Bij aankoop van 1 complete bril, is de 2e complete bril gratis met exact dezelfde glazen en glasopties als op de eerste bril. Bij prijsverschil is de goedkoopste bril gratis en beide brillen zijn voor dezelfde persoon. Is de eerste bril een merkmontuur, dan mag de tweede bril ook een merkmontuur zijn in dezelfde prijsklasse. Een complete bril bestaat uit een montuur met 2 kunststof glazen (minimale index 1,5) inclusief kraswerende laag en ontspiegeling.

 

Bij aankoop van 1 complete bril zonder 2e bril geldt een korting van 70,-. Een complete enkelvoudige bril is er dan al vanaf 79,-. Dit is een eigen merkmontuur met 2 kunststof enkelvoudige glazen (minimale index 1,5) inclusief kraswerende laag en ontspiegeling.

Met Varifocus Basic-glazen is de complete bril verkrijgbaar vanaf 129 en met Varifocus Basic-glazen is de complete bril verkrijgbaar vanaf 129 en met Varifocus Professional

vanaf 189,-. Op een complete bril met Varifocus Excellent-glazen geldt een korting van 100,- en daarmee is deze verkrijbaar vanaf 239,-. Voor merkmonturen, andere glazen en extra glasopties geldt een standaard meerprijs.

 

Do Kids Deal geldt voor kinderen en jeugd jonger dan 18 jaar. Dit betreft een montuur met extra dunne kunststof glazen (index 1.6) inclusief kraswerende laag en ontspiegeling plus het Bril Garant Plan. Voor merkmonturen en extra

glasopties geldt een standaard meerprijs.

Alle acties gelden vanaf maandag 14 maart t/m 29 mei 2016. De acties gelden niet op al bestelde brillen en in combinatie met andere acties en voordeelregelingen. lnformeer voor de speciale regeling voor Bifocale, minerale en A-merkglazen in de winkel”.

 

De klacht

 

De klacht wordt als volgt samengevat.

 

Klager vindt de uiting misleidend. Hij voert daartoe het volgende aan.

Klager heeft in de winkel een gesprek tussen een klant en een verkoper gevolgd. Het blijkt dat in geval men afziet van een “gratis tweede bril”, men € 70,- korting krijgt op “bril nummer één”.

Klager geeft een voorbeeld. Indien een bril € 200,- kost, krijg je er een tweede bril bij. Zie je van deze tweede bril af, dan betaal je € 130,-. Als klager beide mogelijkheden combineert, moet hij concluderen dat de tweede bril niet gratis is, maar € 70.- kost.

Naar klagers mening wordt in de uiting ten onrechte gesuggereerd dat het voor de prijs niet uitmaakt of iemand 1 of 2 brillen koopt.

 

Het verweer

 

Het verweer wordt als volgt samengevat.

 

Adverteerder betreurt het dat klager teleurgesteld is. Voornoemde actie is een hele scherpe actie, waarbij de 2e bril echt gratis is. Deze gratis bril heeft dezelfde waarde als de 1e bril. Op die manier profiteren klanten van heel veel voordeel, vooral als men kiest voor merkmonturen of dure glazen (of deze nodig heeft).

Omdat niet elke klant 2 brillen wil, geldt daarnaast een actie voor klanten die graag 1 bril willen kopen. Ook hen gunt adverteerder voordeel. Bij aankoop van 1 complete bril biedt adverteerder daarom € 70,- korting.

Zoals gebruikelijk is het niet mogelijk om acties met elkaar te combineren. De klant kiest zelf van welke actie hij gebruik wil maken. De medewerkers van adverteerder rekenen graag het verschil en het voordeel uit voor elke specifieke situatie.

Iedere actie wordt apart op de website uitgelegd en in de voorwaarden staat:

“De acties gelden niet (…) in combinatie met andere acties en voordeelregelingen”. Dit is een veel voorkomende en duidelijke manier om een “2e gratis actie” in te richten.

De actiepagina inclusief de voorwaarden kan worden bekeken via de link:

https://www.hansanders.nl/acties/brillen/. Screenshots worden bij het verweer overgelegd.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie stelt voorop dat de bestreden uiting op de website in haar geheel moet worden beschouwd, dat wil zeggen de teksten onder de kopjes:

“2e bril heeelemaal gratis”, “Complete bril vanaf 79,-”, “Beste deal met het Bril Totaal Plan” respectievelijk “Kids Deal” in combinatie met de daarbij behorende “actievoorwaarden”.


Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument de aanbiedingen “2e bril heeelemaal gratis” enerzijds en “Complete bril vanaf 79,-” anderzijds opvatten als twee op zichzelf staande mogelijkheden om een prijsvoordeel te genieten. Daarbij is voldoende duidelijk dat de prijs die de consument uiteindelijk moet betalen afhankelijk is van verschillende keuzes zoals merk- of eigenmerkmontuur en type glazen. Het enkele feit dat bij aankoop van “1 complete bril zonder 2e bril” in beginsel een korting van € 70,- geldt, en -zoals blijkt uit de actievoorwaarden- in het geval van een complete bril met Varifocus Excellent-glazen een korting van € 100,-, betekent nog niet dat de diverse, in het kader van de actie “2e bril heeelemaal gratis” aangeboden tweede brillen in werkelijkheid niet gratis worden verstrekt. Ook anderszins is niet aannemelijk geworden dat indien men in het kader van de actie “2e bril heeelemaal gratis” een bril uitzoekt, op enige wijze voor de tweede bril moet worden betaald.

 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken