De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial waarin situaties zijn uitgebeeld waarin men baat zou hebben van een Isla Cassis keelpastille. Daaronder bevindt zich een scène waarin is te zien hoe een kind met een stethoscoop naar de ademhaling van haar vader luistert, vervolgens een pakje Isla cassis pakt en hem iets in de mond geeft, waarna hij naar het kind lacht.
De klacht
In de televisiecommercial wordt gesuggereerd dat het kind een Isla tablet aan haar vader geeft. Dit is ‘fout’, omdat men medicijnen buiten het bereik van kinderen dient te bewaren.
De informatie van de Keuringsraad KOAG/KAG
Deze informatie komt, kort samengevat, erop neer dat Isla Cassis geen medicijn maar een medisch hulpmiddel is. Ook medische (zelfzorg) hulpmiddelen dienen buiten het bereik van kinderen te worden bewaard. De televisiecommercial is hiermee niet in strijd. Het gaat om een soort ‘rollenspel’ waarbij de ouder duidelijk aanwezig is en toezicht houdt.
Het oordeel van de voorzitter
De televisiecommercial suggereert dat het kind uit eigen beweging een verpakking Isla Cassis keelpastilles pakt en daaruit een tablet neemt om aan haar vader te geven. Uit de beelden blijkt dat dit alles gebeurt in de nabijheid van een volwassen man. De televisiecommercial is onmiskenbaar ook op volwassenen gericht, zodat de uiting niet in strijd is met artikel 22 Code reclame voor medische zelfzorg hulpmiddelen. De voorzitter acht de televisiecommercial evenmin in strijd met de algemene bepalingen van de Nederlandse Reclame Code. Het feit dat een situatie wordt uitgebeeld waarin een kind zelf een verpakking van het aangeprezen product (medisch zelfzorg hulpmiddel) kan pakken, is weliswaar niet in overeenstemming met het advies dit product buiten het bereik van kinderen te bewaren, maar dit gegeven is nog onvoldoende om de reclame-uiting reeds op grond daarvan ontoelaatbaar te achten mede gelet op de nabijheid van een volwassene waarin dit gebeurt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.