De reclame-uiting
Het betreft een advertentie in de Elle van november 2010 en verschillende televisie-commercials (tevens te vinden op Youtube) voor de producten van Bodum, waarin een chimpansee is te zien die menselijke trekjes vertoont. .
De klacht
Klaagster acht het zeer ongepast dat een chimpansee wordt gebruikt voor de reclame. Zij acht het, ook indien de chimpansee niet echt zou zijn, onverantwoordelijk om bij het grote publiek – waaronder kinderen – het beeld te schetsen dat een chimpansee hetzelfde is als een mens. Klaagster is van mening dat sprake is van ‘dierenleed’.
Het verweer
De klacht wordt gemotiveerd weersproken. Samengevat stelt adverteerder zich op het standpunt dat duidelijk is dat gebruik is gemaakt van (digitaal) bewerkte beelden en dat de uitingen onmiskenbaar humoristisch zijn bedoeld. Voorts stelt adverteerder dat geen sprake kan zijn van dierenmishandeling, nu geen sprake is van een echte chimpansee.
Gelet op het voorgaande stelt adverteerder dat de klacht dient te worden afgewezen.
De mondelinge behandeling
Mr. Chao voornoemd licht aan de hand van haar pleitaantekeningen het standpunt van adverteerder nader toe.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie vat de klacht op in die zin dat klaagster de uiting in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met (één van) die criteria, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter daarvan.
De Commissie heeft er begrip voor dat de onderhavige uiting, waarin door een chimpansee op humoristisch bedoelde wijze artikelen van Bodum worden aangeprezen, niet door iedereen wordt gewaardeerd, maar acht deze – met inachtneming van voornoemde terughoudendheid – niet ontoelaatbaar. Daargelaten of duidelijk is dat geen sprake is van een echte chimpansee acht de Commissie het niet aannemelijk dat (jeugdige) kijkers door deze reclame zullen worden aangezet tot het mishandelen van dieren.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.