De bestreden reclame-uiting
Het betreft de televisiecommercial voor Calgon 2-in-1.
Te zien is hoe in het programma “Slim wassen door Calgon” een presentator “een huisvrouw met drie kinderen en minstens elke dag een was” interviewt.
Op de vraag van de presentator “Waarom gebruikt u Calgon 2-in-1?” antwoordt de vrouw onder meer: (…) “Daarvóór maakte mijn wasmachine nogal wat lawaai en rook ook niet altijd even fris (…). Nu, met Calgon 2-in-1, heb ik deze problemen niet meer. Mijn machine lijkt ook veel beter te werken.”
De presentator sluit het gesprek af met de mededeling: “Ervaar het zelf, hoe Calgon 2-in-1 uw machine schoonhoudt en beschermt.”
De klacht
In de commercial wordt beweerd dat de vieze geur en rare geluiden van een wasmachine zijn verholpen door het gebruik van Calgon 2-in-1. Calgon kan echter alleen dergelijke klachten voorkomen indien het vanaf het begin wordt gebruikt. Het is misleidend te stellen dat Calgon deze klachten oplost.
Het verweer
Calgon 2-in-1 kan inderdaad geen problemen oplossen, maar ze alleen voorkomen. Dit volgt echter duidelijk uit de commercial, waarin onderscheid wordt gemaakt tussen de oude situatie, waarin de oude wasmachine geurtjes had en lawaai maakte, en de nieuwe situatie, waarin deze problemen zich bij de nieuwe machine door het gebruik van Calgon 2-in-1 niet meer voordoen. De preventieve werking van Calgon 2-in-1 wordt versterkt in de conclusie van de presentator die zegt: “Ervaar het zelf, hoe Calgon 2-in-1 uw machine schoonhoudt en beschermt.”
Hoewel adverteerder van mening is dat de commercial niet misleidend is, heeft zij reeds besloten de commercial in die zin aan te passen dat de huisvrouw de volgende tekst uitspreekt:
“Nu, met Calgon 2-in-1 in mijn nieuwe machine heb ik deze problemen niet meer. Mijn machine lijkt ook veel beter te werken.”
Het oordeel van de Commissie
Als erkend is komen vast te staan dat Calgon 2-in-1 alleen een preventieve werking heeft en bestaande klachten van een wasmachine, zoals het vies ruiken of lawaai maken, niet kan oplossen. Naar het oordeel van de Commissie wordt dit in de televisiecommercial onvoldoende duidelijk gemaakt. Uit de zinsneden “Daarvóór maakte mijn wasmachine nogal wat lawaai en rook ook niet altijd even fris (…). Nu, met Calgon 2-in-1 heb ik deze problemen niet meer” blijkt niet dat met “daarvóór” wordt gedoeld op een oude wasmachine en met “nu” op een nieuwe machine, en niet op de situatie voor en na gebruik van Calgon 2-in-1 in dezelfde wasmachine. Naar het oordeel van de Commissie maakt de slotzin “Ervaar het zelf, hoe Calgon 2-in-1 uw machine schoonhoudt en beschermt” de gemiddelde consument evenmin duidelijk dat alleen sprake is van een preventieve werking van Calgon 2-in-1.
Gelet op het voorgaande acht de Commissie de televisiecommercial voor de gemiddelde consument onvoldoende duidelijk ten aanzien van de van het aangeprezen product Calgon 2-in-1 te verwachten resultaten als bedoeld in de aanhef en onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument door de uiting voorts ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De Commissie heeft er nota van genomen dat adverteerder de televisiecommercial heeft aangepast. Dit leidt echter met betrekking tot de bestreden commercial niet tot een ander oordeel.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.