De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor de nieuwe Quooker kraan. Daarin wordt gezegd:
“Quooker introduceert de kraan die alles kan. Naast koud, warm en kokend water geeft de nieuwe Quooker kraan nu ook koel, bruisend en gefilterd water. De kraan die alles kan. Quooker.” Daarbij zijn onder meer beelden te zien van kinderen die water uit de uitgetrokken slang van de Quooker kraan drinken.
De klacht
Klager acht het onvoorstelbaar dat de reclame kinderen aanmoedigt om direct uit de kraan te drinken. Als de kraan hapert of uit een kraan van een ander merk wordt gedronken, is de kans op tweede en derde graads brandwonden aanwezig.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter verwijst in de eerste plaats naar de beslissing in dossier 2016/00887. Uit die zaak blijkt dat de onderhavige kraan is uitgerust met een kokend waterstop waarbij het kokend water automatisch stopt wanneer de flexibele slang wordt uitgetrokken. Uitgaande hiervan is het niet mogelijk kokend water te tappen uit de uitgetrokken slang. Verder heeft de kraan blijkens die beslissing een kind-veilige bedieningsknop voor de kokend water optie. De voorzitter ziet verder geen aanleiding om rekening te houden met de mogelijkheid van een haperende kraan. De televisiecommercial toont de mogelijkheden van het product, maar moedigt niet een bepaald gebruik aan. Om die reden ziet de voorzitter ook geen aanleiding om aan te nemen dat kinderen of volwassenen door de televisiecommercial op een bepaalde wijze gebruik zullen maken van het aangeprezen product of een vergelijkbaar product en daardoor gevaar voor verbranding zullen lopen. De voorzitter beslist daarom als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.