a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Dossiernr:

2010/00818

Datum:

22-11-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Goede smaak/fatsoen

Medium:

Buitenreclame

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft drie billboard reclame-uitingen in het kader van een campagne van Suit Supply, ter promotie van haar wintercollectie seizoen 2010.

 

 

De klacht

 

Klaagster vindt de onderhavige campagne, getiteld: “Shameless campaign winter 2010”, schaamteloos. Zij stoort zich er aan dat zij door de billboards, die op drukke verkeerspunten staan, ongevraagd wordt geconfronteerd met seks.

Voorts vraagt klaagster zich af welke boodschap wordt overgebracht aan kinderen, die dagelijks fietsen langs bijvoorbeeld de poster met een man die schaamteloos het rokje van een dame optilt. Dankzij een filter kunnen klaagsters kinderen veilig gebruik maken van internet, maar op straat zijn de onderhavige uitingen gewoon te zien.

Er wordt gezegd dat Nederland wel wat gewend is, maar wat men gewend is, is niet tevens normaal. Klaagster wenst niet dat haar kinderen er ‘gewend’ aan raken dat mannen en vrouwen op een dergelijke exhibitionistische manier met seks omgaan.    

 

Het verweer

 

Eerdere klachten tegen de onderhavige campagne heeft de Commissie op 3 november 2010 afgewezen. Nu zijn (onder verschillende dossiernummers) vier klachten tegen billboard reclame-uitingen in behandeling genomen. Suit Supply begrijpt de klachten aldus dat de uitingen in strijd met de goede smaak en het fatsoen of de goede zeden worden geacht.

 

De uitingen tonen drie verschillende foto’s van de bekende fotograaf Carli Hermès. De foto’s ademen een sensuele sfeer.

De Commissie dient zich terughoudend op te stellen bij de beoordeling van de vraag of een reclame in strijd is met de goede smaak en het fatsoen of met de goede zeden.

De gewraakte uitingen overschrijden de grenzen van het toelaatbare niet. In de uitingen zijn de kleding en de poses van de vrouw weliswaar uitdagend en sexy, maar niet pornografisch. Er is nauwelijks naakt te zien en er is geen sprake van expliciete seksualiteit. De foto’s zijn van mooie kwaliteit en hebben een hoog kunstzinnig gehalte, als gevolg van compositie en kleurgebruik. Dit relativeert een eventuele erotische lading.

 

Suit Supply kan zich niet vinden in de door een aantal klagers geuite kritiek dat de uitingen vrouwonvriendelijk zouden zijn. De geportretteerde vrouw is modern, zelfbewust en heeft de afgebeelde situatie onder controle. De vrouw wordt niet als lustobject gepresenteerd, maar als gelijkwaardige ‘partner-in-crime’ van de man.

 

De foto’s in de uitingen zijn alle drie toelaatbaar geacht in de beslissingen van de Commissie van 3 november 2010 in de dossiers 2010/00676 en 2010/00676A. Er is geen reden om tot een ander oordeel te komen, nu het buitenreclame betreft. In dit verband legt Suit Supply 7 eerdere beslissingen van de Commissie over. De Commissie oordeelde steevast dat plaatsing op billboards (of abriposters) aan de openbare weg niet tot een ander oordeel leidt.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie vat de klacht op in die zin dat klaagster de uitingen in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen en/of met de goede zeden. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met (één van) die criteria, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter daarvan.

 

De Commissie stelt vast dat verschillend wordt gedacht over de vraag of de onderhavige aanprijzingen van mannenkleding, die onmiskenbaar seksueel getint zijn, in het licht van de Nederlandse Reclame Code toelaatbaar moeten worden geacht. Daarbij dient met name te worden bedacht dat eenieder op straat onverhoeds  met deze reclame-uitingen kan worden geconfronteerd.

 

De Commissie oordeelt als volgt.

Met inachtneming van voornoemde terughoudendheid acht de Commissie de verwijzing  naar seksualiteit in geen van de drie gewraakte uitingen van dien aard, dat de grenzen van de goede smaak, het fatsoen of de goede zeden worden overschreden.

Voor zover tevens in de klacht besloten zou liggen dat de uitingen vrouwonvriendelijk zijn, overweegt de Commissie dat de wijze waarop de man en de vrouw in de verschillende uitingen zijn afgebeeld, niet getuigt van gebrek aan respect jegens de vrouw.     

 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

   

 

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken