De bestreden reclame-uiting
Het betreft de televisiecommercial voor fashion van Nelly.com.
De commercial toont achtereenvolgens beelden van een vrouw die achterin een auto zit, een liftboy die een stapel dozen bezorgt bij een aantal vrouwen en champagne krijgt aangereikt, en de vrouwen die zich kleden in de – kennelijk net bezorgde – lingerie en jurken. In beeld verschijnt de tekst “Jurken vanaf € 29,95”. Vervolgens zijn beelden te zien van de vrouwen die in een auto zitten en champagne drinken, de vrouwen en een man, allen feestelijk gekleed, op straat, de man die zijn jas uittrekt en weggooit, waardoor een fiets omvalt, twee vrouwen die “dubbel vouwen” van het lachen, één vrouw en de man die met elkaar flirten en een van de vrouwen die achterin een auto zit, kennelijk op weg naar huis.
Aan het eind van de commercial zegt de voice-over: “Voor fashion ga je naar Nelly.com”.
De klacht
De televisiereclame, die ook op vroege tijdstippen wordt uitgezonden, is aanstootgevend.
De commercial toont geweld, (geveinsde) dronkenschap, erotisch en ander gedrag dat jongeren op foute ideeën kan brengen.
Het verweer
In de commercial wordt een beeld geschetst van de gemiddelde consument tussen 25 en 30 jaar, die de meerderheid van adverteerders klanten vormt. Er is geen sprake van reclame voor alcohol, er worden geen drankflessen getoond. Te zien is hoe de in de commercial optredende personen als vrienden in de limousine met elkaar iets drinken en plezier maken. Uit niets blijkt dat de twee lachende vrouwen dronken zijn. Er wordt geen fysiek of psychologisch geweld getoond. De fiets wordt niet gegooid maar valt om, zonder dat iemand daardoor wordt bedreigd of er schade van ondervindt. De interactie tussen de man en de vrouw op straat is licht sensueel, maar niet erotisch van aard.
Als de Commissie dat nodig acht is adverteerder bereid om aan SBS te vragen het tijdstip in acht te nemen waarop de commercial wordt uitgezonden.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie vat klagers bezwaar dat de televisiecommercial “aanstootgevend” is aldus op, dat klager de commercial in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen dan wel nodeloos kwetsend acht als bedoeld in de artikelen 2 en 4 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met (één van) deze criteria stelt de Commissie zich terughoudend op, gezien het subjectieve karakter daarvan.
De commercial betreft een op de leefstijl van de doelgroep van adverteerder – vrouwen en mannen tussen 25 en 30 jaar – afgestemde aanprijzing van modekleding (“fashion”). Naar het oordeel van de Commissie worden met deze op het product afgestemde reclame de grenzen van hetgeen volgens huidige maatschappelijke opvattingen toelaatbaar is, niet overschreden, ook niet voor zover de commercial wordt uitgezonden op tijdstippen waarop kinderen televisie kijken. Niet is gebleken dat de commercial jongeren aanzet tot “fout gedrag”.
Hoewel in de commercial een beeld voorkomt waarin personen drank drinken uit een champagneglas kan niet worden geoordeeld dat sprake is van een reclame voor alcoholhoudende drank die (mede) getoetst moet worden aan de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA) 2012.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.