De bestreden reclame-uitingen
Het betreft de volgende televisiecommercials van Kleertjes.com in het kader van “sale”:
1)
een commercial waarin een meisje probeert haar jurk uit te trekken met daarbij de tekst: “Van lievelingsjurk naar nóóit meer aan”,
2)
een commercial waarin een jongetje een tuinslang met een broesknop in zijn handen heeft en zich daarmee blijkbaar per ongeluk in het gezicht spuit met daarbij de tekst:
“Ongelukje in 1,2,3… Wat trek je ze morgen aan…”
De klacht
De reclame is waarschijnlijk grappig bedoeld maar gaat ten koste van de kinderen. Het meisje krijgt haar te kleine jurk niet uit en lijkt in paniek. Het jongetje schrikt van de tuinslang. De reclame buit kinderen uit door hen in ongemakkelijke, onprettige en mogelijk zelfs beangstigende situaties te plaatsen.
Het oordeel van de voorzitter
In beide commercials is naar het oordeel van de voorzitter geen sprake van ontoelaatbare beelden van kinderen in combinatie met de aanprijzing van kinderkleding. Het meisje probeert blijkbaar haar jurk uit te trekken omdat zij deze niet meer mooi vindt. Van paniek is geen sprake. Het jongetje spuit met een tuinslang in zijn gezicht, maar door de broesknop is geen sprake van een harde straal. Het jongetje kijkt na afloop verbaasd maar niet verdrietig naar de camera. Op grond van het voorgaande wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.