De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiespotje waarin adverteerder actie voert tegen bont van nertsen. In het televisiespotje wordt onder meer gezegd: “Deze nertsen lijden een afschuwelijk bestaan in Nederlandse bontfokkerijen. In krappe kooitjes wachten ze met miljoenen tegelijk tot ze worden vergast en gevild voor een overbodig luxe product als bont”. Op het moment dat de laatste zin wordt uitgesproken, is een foto van een gevilde nerts te zien.
De klacht
Het televisiespotje is vlak voor het nieuws van 16.00 uur uitgezonden. Op dat moment kijken ook jonge kinderen naar televisie. Het zo vroeg in de avond uitzenden van walgelijke beelden van bloederige kadavers is in strijd met de goede smaak en het fatsoen.
Het verweer
Adverteerder spant zich in om dieren te beschermen die om hun pels worden bejaagd, gefokt en gedood. In verband daarmee voert adverteerder een lobby voor een wetsvoorstel dat een einde moet maken aan de nertsenfokkerij in Nederland. Het onderhavige spotje houdt daarmee verband en de gewraakte beelden zijn nodig om dat doel te bereiken. Het niet tonen van de beelden is daarom geen optie. Niet het televisiespotje maar de bontindustrie is in strijd met de goede smaak en het fatsoen. Adverteerder is bij het maken van het televisiespotje terughoudend te werk gegaan. Er wordt slechts één gevild dier getoond met een minimum aan bloed. Er is gekozen voor een statisch beeld dat slechts kort en bovendien onscherp (want gemixt met een ander beeld) wordt getoond.
De repliek
Adverteerder gebruikt beelden van een gevilde nerts voor een schokeffect. Dit is niet nodig voor het bereiken van het door adverteerder gewenste doel. Kinderen moeten tegen dergelijke beelden beschermd worden, ook als slechts één kadaver wordt getoond.
De dupliek
Adverteerder heeft het televisiespotje laten uitzenden rond programma’s die op volwassenen zijn gericht, zoals actualiteiten- en nieuwsprogramma’s. Ouders dienen er mee rekening te houden dat rondom dergelijke programma’s reclames worden uitgezonden die op een volwassen doelgroep zijn gericht.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie stelt voorop dat zij zich bij de beoordeling van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en het fatsoen, terughoudend opstelt, dit gelet op het subjectieve karakter van deze criteria.
Adverteerder heeft toegelicht dat het televisiespotje deel uitmaakt van een campagne die erop is gericht dat de Tweede Kamer een wetsvoorstel aanneemt dat een einde maakt aan de nertsenfokkerij in Nederland. De Commissie is van oordeel dat het toelaatbaar moet worden geacht dat adverteerder in verband met dit doel heeft gekozen voor een televisiespotje waarbij kort (ongeveer 2 seconden) een foto van een gevilde nerts is te zien. Van een (voor kinderen) onnodig schokkende foto is naar het oordeel van de Commissie geen sprake. De foto toont weliswaar het resultaat van het villen, maar is in feite niet bloederig. Voorts is van belang dat de foto wazig is doordat zij is gemixt is met beelden van levende nertsen in een kooi. Op grond van dit alles kan niet worden gezegd dat het televisiespotje in strijd is met de goede smaak en het fatsoen wegens het tijdstip waarop het is uitgezonden.
De Commissie heeft er overigens wel begrip voor dat de onderhavige reclame- uiting door zijn opzet in combinatie met de problematiek waarop zij betrekking heeft
niet door iedereen wordt gewaardeerd, maar de grenzen van het toelaatbare zijn blij-kens het voorgaande niet overschreden.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.