a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

niet-commerciele reclame

Dossiernr:

2009/00002

Datum:

12-02-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

niet-commerciele reclame

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiespotje waarin adverteerder actie voert tegen bont van nertsen. In het televisiespotje wordt onder meer gezegd: “Deze nertsen lijden een afschuwelijk be­staan in Nederlandse bontfokkerijen. In krappe kooitjes wachten ze met miljoenen tege­lijk tot ze worden vergast en gevild voor een overbodig luxe product als bont”. Op het moment dat de laatste zin wordt uitgesproken, is een foto van een gevilde nerts te zien.

 

De klacht

 

Het televisiespotje is vlak voor het nieuws van 16.00 uur uitgezonden. Op dat moment kijken ook jonge kinderen naar televisie. Het zo vroeg in de avond uitzenden van walge­lijke beel­den van bloederige kadavers is in strijd met de goede smaak en het fatsoen.

 

Het verweer

 

Adverteerder spant zich in om dieren te beschermen die om hun pels worden bejaagd, gefokt en gedood. In verband daarmee voert adverteerder een lobby voor een wets­voor­stel dat een einde moet maken aan de nertsenfokkerij in Nederland. Het onderhavige spotje houdt daarmee verband en de gewraakte beelden zijn nodig om dat doel te berei­ken. Het niet tonen van de beelden is daarom geen optie. Niet het televisiespotje maar de bontindustrie is in strijd met de goede smaak en het fatsoen. Adverteerder is bij het maken van het televisie­spotje terughoudend te werk gegaan. Er wordt slechts één gevild dier getoond met een minimum aan bloed. Er is gekozen voor een statisch beeld dat slechts kort en bovendien onscherp (want gemixt met een ander beeld) wordt getoond.

 

De repliek

 

Adverteerder gebruikt beelden van een gevilde nerts voor een schokeffect. Dit is niet no­dig voor het bereiken van het door adverteerder gewenste doel. Kinderen moeten tegen dergelijke beelden beschermd worden, ook als slechts één kadaver wordt getoond.

 

De dupliek

 

Adverteerder heeft het televisiespotje laten uitzenden rond programma’s die op volwas­senen zijn gericht, zoals actualiteiten- en nieuwsprogramma’s. Ouders dienen er mee re­kening te houden dat rondom dergelijke programma’s reclames worden uitgezonden die op een volwassen doelgroep zijn gericht.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie stelt voorop dat zij zich bij de beoor­de­ling van de vraag of een re­clame-uiting in strijd is met de goede smaak en het fatsoen, terughoudend opstelt, dit gelet op het subjectieve karakter van deze criteria.

 

Adverteerder heeft toegelicht dat het televisiespotje deel uitmaakt van een cam­pagne die erop is gericht dat de Tweede Kamer een wetsvoorstel aanneemt dat een einde maakt aan de nertsenfokkerij in Nederland. De Commissie is van oordeel dat het toe­laat­baar moet worden geacht dat adverteerder in verband met dit doel heeft gekozen voor een televisiespotje waarbij kort (ongeveer 2 seconden) een foto van een gevilde nerts is te zien. Van een (voor kinderen) onnodig schokkende foto is naar het oordeel van de Com­missie geen sprake. De foto toont weliswaar het resultaat van het villen, maar is in feite niet bloederig. Voorts is van belang dat de foto wazig is doordat zij is gemixt is met beelden van leven­de nertsen in een kooi. Op grond van dit alles kan niet worden gezegd dat het televisie­spot­je in strijd is met de goede smaak en het fatsoen wegens het tijdstip waarop het is uitgezonden.

 

De Commissie heeft er overigens wel begrip voor dat de onderhavige reclame- uiting door zijn opzet in combinatie met de problematiek waarop zij betrekking heeft

niet door iedereen wordt gewaardeerd, maar de grenzen van het toe­laatbare zijn blij-kens het voorgaande niet overschreden.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken