De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame waarin onder meer wordt gezegd:
“Het perfecte moment om over condooms te beginnen, is voor iedereen anders. Als je erover begint voordat je broek uitgaat, dan zit je altijd goed”.
In de uiting zijn onder meer een jongen en een meisje te zien die deels ontkleed, zoenend op bed liggen.
De klacht
Klaagster zag de uiting samen met haar dochter van 6 jaar rond 17.50 uur, net na het kinderprogramma Sesamstraat.
Klaagster vindt het ongepast dat deze reclame vlak na een kinderprogramma wordt uitgezonden.
Het verweer
Mede op basis van de onderhavige klacht heeft adverteerder de Rijksvoorlichtingsdienst, die de inzet van Postbus 51 spots op radio en televisie organiseert, laten weten dat de inhoud van de vrij veilig spots ‘Begin over condooms voordat je broek uitgaat’ niet gepast is rond kinderprogramma’s. De spots worden inmiddels niet meer uitgezonden rondom kinderprogramma’s noch vóór 20.00 uur.
Het oordeel van de Commissie
Gelet op de combinatie van de beelden van deels ontklede mensen die zoenend op een bed liggen en de tekst “Als je erover” -dat wil zeggen over eerder in de uiting genoemde condooms- “begint voordat je broek uitgaat, dan zit je altijd goed”, acht de Commissie de uiting minder geschikt om uit te zenden op een tijdstip dat (jonge) kinderen kunnen worden geacht televisie te kijken. Meer in het bijzonder acht de Commissie de uiting in strijd met de goede smaak als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), voor zover deze wordt uitgezonden voor 20.00 uur.
Derhalve wordt als volgt beslist.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 2 NRC, voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur. Zij geeft adverteerder, die in dit geval reclame voor denkbeelden maakt, een zogenaamd vrijblijvend advies om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en stelt als voorwaarde aan het tijdstip van uitzenden van de reclame dat uitzending niet vóór 20.00 plaatsvindt.