a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

niet-commerciele reclame

Dossiernr:

2011/00810

Datum:

04-10-2011

Uitspraak:

Vrijblijvend advies

Product/dienst:

niet-commerciele reclame

Motivatie:

Kinderen en jongeren

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiereclame waarin onder meer wordt gezegd:

“Het perfecte moment om over condooms te beginnen, is voor iedereen anders. Als je erover begint voordat je broek uitgaat, dan zit je altijd goed”.

In de uiting zijn onder meer een jongen en een meisje te zien die deels ontkleed, zoenend op bed liggen. 

 

De klacht

 

Klaagster zag de uiting samen met haar dochter van 6 jaar rond 17.50 uur, net na het kinderprogramma Sesamstraat.

Klaagster vindt het ongepast dat deze reclame vlak na een kinderprogramma wordt uitgezonden. 

 

Het verweer

 

Mede op basis van de onderhavige klacht heeft adverteerder de Rijksvoorlichtingsdienst, die de inzet van Postbus 51 spots op radio en televisie organiseert, laten weten dat de inhoud van de vrij veilig spots ‘Begin over condooms voordat je broek uitgaat’ niet gepast is rond kinderprogramma’s. De spots worden inmiddels niet meer uitgezonden rondom kinderprogramma’s noch vóór 20.00 uur.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Gelet op de combinatie van de beelden van deels ontklede mensen die zoenend op een bed liggen en de tekst “Als je erover” -dat wil zeggen over eerder in de uiting genoemde condooms- “begint voordat je broek uitgaat, dan zit je altijd goed”, acht de Commissie de uiting minder geschikt om uit te zenden op een tijdstip dat (jonge) kinderen kunnen worden geacht televisie te kijken. Meer in het bijzonder acht de Commissie de uiting in strijd met de goede smaak als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), voor zover deze wordt uitgezonden voor 20.00 uur.

Derhalve wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 2 NRC, voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur. Zij geeft adverteerder, die in dit geval reclame voor denkbeelden maakt, een zogenaamd vrijblijvend advies om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en stelt als voorwaarde aan het tijdstip van uitzenden van de reclame dat uitzending niet vóór 20.00 plaatsvindt. 

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken