a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

niet-commerciele reclame

Dossiernr:

2011/01133

Datum:

08-12-2011

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

niet-commerciele reclame

Motivatie:

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een radiocommercial waarin onder meer wordt gezegd:

“Freek heeft een vrouw, maar hij is geen man voor haar.

Freek heeft twee jonge kinderen, maar hij kan geen vader zijn.

Freek heeft Alzheimer.

Is er dan echt niet een pilletje mamma? Je moet dan echt tegen je kind van 7 zeggen nee lieverd, er is echt geen pilletje voor deze ziekte.

De kans dat u dit ook treft is één op vijf.

Onderzoek is de oplossing om Alzheimer te voorkomen.

Geef daarom deze week aan de collectant van Alzheimer Nederland.”

 

De klacht

 

Klager stelt dat de suggestie dat Alzheimer voorkomt bij mensen die kinderen van zeven jaar oud hebben misleidend is. Alzheimer komt in deze groep extreem sporadisch voor en zeker niet in een mate van 20%.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft verweer gevoerd. Op het verweer zal hierna, voor zoveel nodig, worden ingegaan.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.

 

In de radiocommercial wordt gezegd dat de kans dat men Alzheimer krijgt “één op vijf” is. De voorzitter is van oordeel dat deze mededeling niet specifiek betrekking heeft op mensen met kinderen van zeven jaar, maar onmiskenbaar een algemene strekking heeft, derhalve geldt voor de gehele bevolking en voor een onbepaalde leeftijd. De gemiddelde con­su­ment zal uit de uiting derhalve niet afleiden dat de kans dat een ouder met een kind van zeven jaar Alz­heimer krijgt 20% is. Het feit dat de in de radiocommercial genoemde situatie van een gezin met jonge kinderen waarvan de vader Alzheimer krijgt, niet een gebruikelijke situatie  is, leidt niet tot het oordeel dat sprake is van misleidende reclame. Als algemeen bekend kan wor­den verondersteld dat Alzheimer het meest voorkomt bij mensen op gevorderde leeftijd, zodat het de consument duidelijk is dat in de radiocommercial een niet vaak voorkomende situatie wordt genoemd.

 

Op grond van het voorgaande kan de klacht niet slagen.

 

De beslissing van de voorzitter
 

 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken