De bestreden uiting
Het betreft een televisiecommercial waarin de aandacht wordt gevestigd op de ernst van kindermishandeling in Nederland. In dat kader wordt gevraagd om Stichting Chance for a Child te steunen. Beelden van droef kijkende kinderen komen voorbij en men ziet (gedeeltelijk) een volwassen persoon die een kinderkamer binnenloopt en zijn broekriem losmaakt. Men hoort geschreeuw en ziet beelden die de indruk achterlaten dat een kind wordt geslagen en de trap af wordt geduwd. Men ziet en hoort een ambulance en een brancard waarop een teddybeer ligt. Vervolgens ziet men beelden van een verpleegster in een ziekenhuis en hoort en ziet men een hartmonitor, die eindigt in een doorlopende piep.
De voice-over zegt:
“In Nederland speelt zich een ongekend drama af. Per jaar worden er maar liefst zo’n 120.000 weerloze kinderen ernstig en soms zeer ernstig mishandeld.
In ons land overlijden meer dan 50 kinderen per jaar aan de gevolgen van mishandeling. Investeer in de toekomst van het kind en word vriend van onze Stichting (…)”
Het filmpje eindigt met beelden van een lachend kind en kinderen op een schommel.
De klacht
Klager begrijpt de ernst van de materie en vindt kindermishandeling ook heel erg. Hij acht het echter ongepast om hiervoor de aandacht te vragen op de indringende wijze zoals dat gebeurt in deze commercial. Klager is van mening dat deze film niet mag worden uitgezonden, met name op tijdstippen dat kinderen televisie kijken. Klager acht de commercial schokkend voor veel kinderen en heeft vanuit verschillende andere zijden begrepen dat dit het geval is.
Het verweer
Verweerder realiseert zich dat het filmpje heel heftig is. Tot haar spijt is het de realiteit dat zulke dingen gebeuren. Verweerder is van mening dat iedereen er recht op heeft om dit te weten, ook kinderen.
De mondelinge behandeling
Het standpunt van verweerder wordt mondeling nader toegelicht.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie vat het bezwaar van klager aldus op dat hij de commercial voor jonge kinderen te schokkend acht. In dit verband zal de Commissie beoordelen of de commercial, voor zover deze kinderen bereikt, in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen.
Met betrekking tot de onderhavige uiting acht de Commissie, voor zover de uiting (jonge) kinderen bereikt, de grenzen van hetgeen toelaatbaar moet worden geacht overschreden. De beelden, waarmee op suggestieve doch indringende wijze wordt getoond hoe een jong kind kennelijk ernstig wordt mishandeld, in het ziekenhuis belandt en komt te overlijden, in combinatie met de geluiden die daarbij te horen zijn, zijn naar het oordeel van de Commissie voor (jonge) kinderen te schokkend.
De Commissie acht de uiting aldus in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen, voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur. Zij zal, gebruik makend van haar bevoegdheid in artikel 17 lid 1 sub g van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, voorwaarden stellen aan het tijdstip van uitzending van de reclame.
De beslissing van de Reclame Code Commissie van 19 oktober 2012
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code, voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur.
Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en stelt aan uitzending van de reclame de voorwaarde dat deze na 20.00 uur plaatsvindt.
Het College van Beroep (20 december 2012)
De grieven
Deze kunnen als volgt worden samengevat.
Appellante wenst kinderen die slachtoffer zijn van mishandeling te helpen. Zij doet dit door de continuïteit van de hulpverlening te ondersteunen en te waarborgen met het doel aldus kindermishandeling te stoppen alsmede kinderen een veilige en gezonde jeugd te bieden. Door de televisiecommercial zien mishandelde kinderen dat het niet normaal is wat hen overkomt. Kinderen die niet worden mishandeld zullen door de televisiecommercial mishandeling van andere kinderen sneller signaleren. Vóór 20.00 uur worden ook beelden uitgezonden tegen kinderarbeid en van uitgehongerde kinderen of kinderen die soldaat zijn. Die beelden maken eveneens indruk op kinderen. Appellante heeft er belang dat ook zij de commercial vóór 20.00 uur mag uitzenden. Na dit tijdstip bereikt zij minder volwassenen en kinderen, waardoor kindermishandeling minder onder de aandacht kan worden gebracht en minder snel gesignaleerd zal worden. Jaarlijks worden 120.000 kinderen mishandeld.
Het antwoord in appel
Geïntimeerde handhaaft zijn standpunt.
De mondelinge behandeling
Appellante doet haar standpunt mondeling toelichten.
Het oordeel van het College
1. Beoordeeld dient te worden of de onderhavige televisiecommercial geschikt is om vóór 20.00 uur te worden uitgezonden. Deze beoordeling vindt plaats op basis van het criterium of uitzending van de commercial voor 20.00 uur in strijd is met de goede smaak en het fatsoen als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code. Dit betreft een subjectieve norm. Bij subjectieve normen speelt, anders dan bij objectieve normen, de persoonlijke waardering een belangrijke rol. Deze verschilt van persoon tot persoon. Op grond daarvan dienen de Commissie respectievelijk het College zich terughoudend op te stellen en van geval tot geval te beoordelen of volgens de huidige maatschappelijke opvattingen de grenzen van het toelaatbare zijn overschreden. Daarbij spelen diverse factoren een rol, waaronder de indringendheid van de uiting en het onderwerp van de uiting.
2. De commercial kenmerkt zich door een zeer dreigende en grimmige sfeer, gezien de onmiskenbare en realistische suggestie van ernstige kindermishandeling. Deze suggestie wordt gewekt door beeld en geluid. Te zien is hoe een man een kamer binnenstapt terwijl een kind zeer angstig aan het huilen is. Uit de verdere opeenvolging van beelden en geluiden lijkt te volgen dat het kind ernstig wordt mishandeld, met vervoer per ambulance en de dood tot gevolg. Weliswaar heeft appellante zonder meer een gerechtvaardigd belang bij het doel dat zij nastreeft en moet haar worden gegund dat zij op indringende wijze de aandacht vestigt op kindermishandeling en fondsen werft om dat doel te financieren, maar dat neemt niet weg dat de onderhavige televisiecommercial te schokkend dient te worden geacht voor een jeugdig publiek. Daarbij overweegt het College dat de boodschap onmiskenbaar uitsluitend op volwassenen is gericht. Dit volgt uit de toonzetting van de televisiecommercial en de herhaalde oproep om appellante financieel te steunen. Niet kan worden aangenomen dat de televisiecommercial zelf bijdraagt aan het voor kinderen bespreekbaar maken van kindermishandeling. Naar het oordeel van het College heeft de Commissie op grond van het voorgaande terecht de uiting te schokkend geacht voor uitzending vóór 20.00 uur.
3. Het voorgaande brengt mee dat als volgt moet worden beslist.
De beslissing
Het College bevestigt de beslissing van de Commissie voor zover in beroep.