a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Niet)-commerciele reclame

Dossiernr:

2015/01054/A

Datum:

21-10-2015

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial waarin beelden zijn te zien van een gewonde soldaat in een oorlogssituatie, waarbij ook een kind liggend op straat is te zien. Uit het verdere vervolg van de commercial blijkt dat de soldaat wordt gewekt door een hond en blijkbaar sprake was van een droom.

 

De klacht

Klaagster stelt, kort samengevat, dat zij de televisiecommercial in de middag heeft gezien op de kinderzender Boomerang. Klaagster vindt dit ongehoord. De zender en de tijd zijn absoluut niet geschikt voor een dergelijke reclame.

 

De reactie van adverteerder

Adverteerder betreurt het dat de commercial te zien is geweest op kinderzender Boomerang. Klaagster stelt terecht dat de beelden in de commercial niet geschikt zijn voor kinderogen. Door een misverstand waar adverteerder geen invloed op heeft gehad, is de commercial toch op een kinderzender terechtgekomen. Adverteerder biedt hiervoor excuses aan en heeft, zodra zij vernam dat de commercial bij Boomerang te zien was, direct contact opgenomen met de tv-exploitant om te voorkomen dat de commercial nog een keer te zien zal zijn op een kinderzender of op een andere zender gedurende tijdstippen dat veel jonge kinderen televisie kijken. De tv-exploitant heeft daarop de noodzakelijke maatregelen getroffen. Adverteerder heeft ook het betrokken mediabureau ingelicht over deze zaak.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  Niet in geschil is dat de onderhavige televisiecommercial door zijn aard en de indringende beelden die verwijzen naar oorlogsgeweld en ook de directe gevolgen daarvan tonen, niet geschikt is om op de kinderzender Boomerang te worden uitgezonden. De voorzitter acht, ook met inachtneming van de terughoudendheid die dient te worden betracht bij de toetsing aan subjectieve normen, de televisiecommercial in strijd met de goede smaak en het fatsoen als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) voor zover deze op de bedoelde kinderzender is uitgezonden. Adverteerder had dienen te voorkomen dat een te jong publiek de commercial zou zien.

2)  De voorzitter is van oordeel dat adverteerder voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat zij passende maatregelen heeft genomen om zo snel mogelijk het uitzenden van de commercial via bedoelde kinderzender te staken. Tevens neemt de voorzitter nota van de mededeling van adverteerder dat zij maatregelen heeft genomen om te voorkomen dat de commercial ook op een andere zender zal zijn te zien op een tijdstip dat veel jonge kinderen televisie kijken. Om die reden zal de voorzitter gebruik maken van zijn bevoegdheid als bedoeld in artikel 12 lid 5 van het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep en een aanbeveling achterwege laten.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 2 NRC voor zover de televisiecommercial is uitgezonden op de kinderzender Boomerang.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken