De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial in het kader van de campagne ‘Eigenlijk best gek, hè’ van adverteerder waarin onder meer is te zien dat kinderen onderzoeken waar men sigaretten kan kopen. In de televisiecommercial wordt onder meer gezegd: “Afgaande op jullie bevindingen zijn er meer dan 30.000 plekken waar sigaretten verkocht worden”. Op een vraag van een kind op hoeveel plekken brood wordt verkocht antwoord een man: “ongeveer 9.000”.
De klacht
Klaagster is van mening dat in de commercial geen realistische weergave wordt gegeven van de plekken waar rookwaar en brood worden verkocht.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter verwijst naar een eerdere klacht over de onderhavige televisiecommercial. Het betreft de klacht in dossier 2016/00095. In die zaak is de klacht afgewezen op grond van de feitelijke onderbouwing door adverteerder in combinatie met de aard van de uiting. Ook in dit geval oordeelt de voorzitter dat de klacht om vergelijkbare redenen niet kan slagen, zodat wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.