De bestreden reclame-uiting
Het betreft een billboardposter langs de A2 waarop staat:
“Iedereen kan de tering krijgen – maar het hoeft niet!”.
De klacht
Klaagster vindt de uiting erg ongepast. Klaagster snapt de boodschap maar vindt de uiting bezwaarlijk omdat kinderen wordt geleerd niet te schelden met woorden die een ziekte zijn omdat dit kwetsend is voor mensen.
Het oordeel van de voorzitter
In de bestreden reclame-uiting maakt adverteerder gebruik van een tekst die lijkt op een beledigende uitroep om op deze wijze haar doelstelling (bestrijding van tuberculose) onder de aandacht van de passerende automobilisten te brengen. De voorzitter heeft begrip voor het feit dat niet iedereen de onderhavige wijze van reclame maken zal waarderen. Dat neemt niet weg dat de voorzitter de onderhavige uiting toelaatbaar acht. Duidelijk is dat adverteerder niet de intentie heeft om voorbijgangers te beledigen maar te attenderen op haar doelstelling, waarbij de leus op de billboardposter als geheel een kernachtige samenvatting van deze doelstelling is, nu tuberculose in de volksmond “tering” wordt genoemd en adverteerder deze ziekte bestrijdt. Op grond van het voorgaande wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.