De bestreden reclame-uitingen
Het betreft:
1) een radiocommercial waarin wordt opgeroepen Unicef ‘in het testament te zetten’ en
2) de website www.unicef.nl voor zover het de pagina betreft met de aanhef “Wat is uw nalatenschap voor kinderen?” en de oproep door middel van een testament geld te doneren ten behoeve van kinderen. Onder het kopje “Een testament opstellen of wijzigen is gemakkelijk” wordt aan de hand van 4 stappen toegelicht hoe men dit “gemakkelijk” kan regelen.
De klacht
Het gaat te ver om mensen te vragen een organisatie in het testament te zetten, en al helemaal als op de website daarvoor een 4 stappenplan staat. Dit is rechtstreeks op de zwakkere oudere gericht. Straks wordt alle geld aan Unicef overgemaakt zonder dat de familie daarvan op de hoogte is. Klager verwacht dat het voorgaande tot ruzie binnen families zal leiden met als gevolg langdurige rechtszaken en hoge (advocaat)kosten, ook voor adverteerder die dan het geld niet ten goede van kinderen kan laten komen.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter oordeelt dat het toelaatbaar is dat een organisatie als adverteerder die zich inzet voor een goed doel, in reclame oproept om door middel van een testament geld te doneren ten behoeve van dit doel. Eveneens moet het toelaatbaar worden geacht dat zij daarbij concrete informatie geeft over de wijze waarop dit kan gebeuren, zoals door middel van een 4 stappenplan. Niet kan worden gezegd dat adverteerder daarbij misbruik maakt van ouderen. De reclame-uitingen zijn op een algemeen publiek gericht. Dat erfgenamen in bepaalde gevallen wellicht bezwaar zullen maken tegen donaties die op deze wijze plaatsvinden, brengt niet mee dat de reclame-uitingen als zodanig ontoelaatbaar zijn. Op grond van het voorgaande beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.